Jolien Schiphorst



Hoi, ik ben Jolien Schiphorst. Een Haags meisje van 21 dat naar Rotterdam is verhuisd. Gewoon omdat het kan. Ik hou van drinken, roken, dansen en leuke mensen die leuke dingen doen. Ik ben allergisch voor bier en ik verzin graag leuke ideeën maar voer ze (bijna) nooit uit. Ik studeer Visual Art and Design Management aan de HKU en begin volgend jaar aan mijn master Design Cultures.


Dolly Parton - Jolene

Duizenden keeltjes hebben dit liedje voor mij gezongen als ik mezelf weer eens naïef voorstelde en ik haatte het. Ondertussen ben ik van het liedje gaan houden omdat Dolly eigenlijk best wel tof is en vooral omdat ze mij ongeveer het mooiste meisje vindt wat er bestaat.

Disneys Fantasia – China Dance

Mijn eerste herinnering is dansende roze olifanten. Altijd als ik bij opa en oma in Limburg logeerde, en ik weer eens niet wist hoe ik die Bang en Olufsen tv zonder knoppen aankreeg, zette oma deze video voor me op. Roze olifanten dus en hippo’s met tutu’s, mooie elfjes die alles doen oplichten en deze dansende paddenstoelen. Ik vond ze als klein meisje het meeste schattige wat ik ooit gezien had, en ik denk dat het nog steeds het meest schattige is wat ik ooit gezien heb. Ik kijk namelijk nooit YouTube filmpjes, ook geen kattenfilmpjes.

TED sir Ken Robinson- School kills creativity


Als ik geen zin heb om iets te doen maar ik voel me heel schuldig dat ik niks doe, ga ik TED filmpjes kijken. Ik vind TED een van de beste concepten die er bestaan. De meest slimme en creatieve mensen komen hier over hun werk en visies praten. Een van deze slimme mensen is Ken Robinson. In deze lezing vertelt hij over zijn idee van creativiteit. Hij gelooft dat iedereen als kind creatief is maar dat het door de molen van educatie vaak verdwijnt omdat ons dingen en prioriteiten worden opgedrongen en ons wordt verteld wat we wel en niet moeten doen. Taal en rekenen zijn verplichte vakken, maar kunst en muziek niet. Waarom is dit? Zoals je kunt lezen ben ik het compleet met deze man eens, ik hoop dat je het kijkt.

The Taste of Tea

Dit is (denk ik) zonder uitzondering de beste film die ik tot nu toe gezien heb. Hij is absurd, hilarisch, lief, zielig en naar tegelijk. Katsuhito Ishii vertelt hier het verhaal van een ‘gewoon’ Japans gezin en de persoonlijke kommer en kwel van de gezinsleden. Van puber liefdes tot hypnose, alles wat een film mooi maakt zit er in. Deze man heeft trouwens ook de animaties van Kill Bill 1 gedaan.

The Zombies – She’s not there

Als het om mijn smaak voor muziek gaat denk ik soms dat ik een oude man ben, of gewoon een papa’s kindje. Een van mijn vaders favoriete artiesten ‘from the old times’ naast Kenny Rankin zijn The Zombies. Ik ben opgegroeid met dit nummer en draai het nog vaak met liefde. Een goeie Zombies soundtrack is trouwens gebruikt in de film ‘Dear Wendy’ van Thomas Vinterberg.

Six Feet Under

Ik kijk nooit YouTube filmpjes en ik kijk nooit tv, wel download ik asociaal veel series en films. De allerbeste serie is toch wel Six Feet Under, over het leven van een lijkschouwergezin na de dood van de man des huizes. Papa komt nog regelmatig terug in de afleveringen, waaronder deze. Nate droomt dat hij zijn vader vergezeld bij het spelen van een spel met het leven en de dood. De beste scène uit de hele serie en geniaal eng.

True Blood credits

De makers van Six Feet Under hebben nu een nieuwe geniale serie: True Blood. Iedereen kent dit natuurlijk want er is op dit moment een of andere vampiergekte (jahoor ik ben ook een sucker voor Twilight). De openingcredits vind ik eigenlijk het beste aan de hele serie en sla ik ook nooit over...in ieder geval het eerste seizoen niet.

The Brothers Bloom

(Insluiten op verzoek uitgeschakeld, voor de video: KLIK)
Waar ik ook een sucker voor ben is goochelen. Ik weet niet wat dit is, maar ik heb op de middelbare school zelfs twee goochelaars als vriendjes verslonden. In deze scene van de superleuke film The Brothers Bloom doet Rachel Weisz echt een hele harde truc terwijl ze Adrien Brody over haar jeugd verteld. Adrien Brody kan mij trouwens 24/7 bellen voor een huwelijksaanzoek. Hij is de leukste acteur terwijl hij eigenlijk altijd zielig kijkt, waardoor je hem nog meer wilt knuffelen.

Flight of the Conchords – I’m not crying

Mijn neef heeft een absurd goed gevoel voor humor en hij studeert theater televisie en filmwetenschappen. Dit resulteert in hele goeie tips om naar te kijken. Twee jaar geleden kwam hij aanzetten met dit filmpje en toen heb ik alles op YouTube opgezocht wat ik maar kon vinden van deze boys. Ik kwam er alleen pas maanden later achter dat er ook gewoon een serie is...

Wolken #2

(KLIK voor de HD versie)
En dan als afsluiter Jim Taihuttu. Deze jongen heeft niet de beste eerste indruk op mij gemaakt, maar zijn filmpjes wel. Stuk voor stuk kleine kunstwerkjes met altijd een goeie samenstelling van sfeertjes en acteurs. Zo ook bij Wolken #2 waar een pijnlijk maar aandoenlijk verhaal verteld wordt. Check ook Wladimir in de Nazomergasten van mijn roomie Marianne Lock met nog meer Nasrdin Dchar, gotsta love him.

- - - - - - - - - - -

NEXT: Jorrit Spoelstra

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen