Ilse Beekhof



Vierdejaars Advertising studente Willem de Kooning Academie. Eigenlijk kijk ik geen televisie. Ik ben wat je zegt een computernerd. Ik houd van schrijven en muziek, van mooie woorden en melodieën. Van combinaties, van eclectisch bezig zijn en zo iets nieuws creëren. Maar vooral hou ik van dromen, ik zou ze willen produceren als een fabriek. Jij zou ze kunnen kopen.

Philips - Carrousel commercial


Om met een klapper te beginnen: de grand prix van Cannes Lions 2009. Naast het mooie camerawerk ben ik vooral fan van de muziek eronder. Het is mysterieus, spannend, klassiek. Ik ben een enorm muziekliefhebber en moet bekennen dat ik veel mijn liefste artiesten ontdekt heb als achtergrondmuziek.
Daarnaast is de carrousel een prachtig begrip: het pikt je op, draait je rond en laat je eindigen bij het begin. Een cyclus als het leven. Goede verhalen moeten ook rond zijn, en deze nazomersessie daarom ook.

Patrick Watson - Drifters

Één van mijn lievelingsartiesten. Watson is een muzikaal genie en koning improvisaties. Zijn concert was magisch om bij te wonen, een tovenaar op het podium. Drifters is voor mij heel bijzonder en heeft een pracht van een video.

The Science of Sleep

Eigenlijk vind ik deze film mooier dan Gondry's grote hit 'Eternal Sunshine of the Spotless Mind'. Het is herkenbaar en zo melancholisch. Ik droom zelf ook vreselijk veel en kan dan soms slecht onderscheiden wat realiteit was. Een film over de keerzijde van een overlopende fantasie. Hoe echt is je geest? En de liefde is hier zo eigenzinnig, op zijn mooist.

Mercedes - Dreams

Dat dromen in de auto minder handig is, weet Mercedes. Een sprookjesachtige commercial met een verrassende afloop. Goede metaforen, simpel en eenvoudig. Bekroond met een leeuwtje op het Franse strandfestival.

Sufjan Stevens - John Wayne Gacy JR.


Na het zien van deze clip heb ik me een avond vierkante ogen gelezen over John Wayne Gacy; de 'killer clown' in de Amerikaanse geschiedenis. Met hulp van deze verkleedact heeft hij zo een 33 jongens en mannen verkracht en vermoord. De lichamen werden vervolgens begraven in zijn kruipruimte. Het bijzondere aan dit nummer is het 'sympathie voor de duivel' aspect. De grens tussen goed en kwaad is immers vrij onzichtbaar dus wie weet heeft ieder van ons een moordenaar in zich.

Bassie en Adriaan - Hoorspel

Een ander soort clownerie. Wie mij een beetje kent, weet van mijn beschamende B&A obsessie. Dat ik er dvd's van heb, alle quotes uit mijn hoofd ken en zelfs alle achtergrondmuziek op mijn desktop heb staan. Ik ben vooral een groot fan van Paul van Gorcum (de enige echte baron) en de reis vol verrassingen door Europa. Ik maak zelfs op iedere locatie van ''het pakje'' een foto. Gewoon, voor het archief. Een uit de hand gelopen jeugd nostalgie. Simpele, mooie televisie, zoals je dat weinig nog ziet. Waar alles nog mogelijk is, in ieder geval aan de binnenkant van je ogen.

Little dragon - Twice

Opvallende animatie met een vrolijke kinderlijkheid tegenover een melancholisch nummer. Little Dragon is nog niet zo een bekend bandje, maar absoluut het ontdekken waard.

Radiohead - House of Cards

In rainbows is een supervette plaat, experimenteler dan de voorgangers. Het toffe aan deze clip is dat er geen gebruik is gemaakt van camera's of licht, maar 3d plotting technologie. Vooral het vanitas op het einde is heel gaaf. Inderdaad, forget about your house of cards.

The Cinematic Orchestra - To Build A Home

Een klassieke noot tegen het einde. The Cinematic Orchestra is een Brits orkest wat leeft op samenwerkingen met andere artiesten. Zo is ieder concert anders, omdat de samenwerkingen steeds wisselen. De intieme sfeer, de orkestrale uitvoering en de gevoelige stem van Watson, raakt je zelfs door de digitale beeldbuis.

Mad Men Don Pitches the Kodak Carousel

(Insluiten op verzoek uitgeschakeld, Klik voor de video.)

De laatste video brengt me terug waar ik begonnen ben. De carrousel, intiem verwoord door Don Draper. Ik krijg er keer op keer een brok van in mijn keel, wellicht overvallen door nostalgie. Rond en rond, terug en voorwaarts, naar die plaats die je nooit vergeet.

Koester je herinneringen.
Gebruik YouTube!

Jullie Nazomergast.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten