Jorrit Spoelstra



Jorrit Spoelstra (1984) is online documentaire regisseur en editor. Studeerde afgelopen jaar af aan de Willem de Kooning Academie Rotterdam met zijn blog over blogs en bloggers: Blocter. Hiervoor schreef hij artikelen en maakte hij een serie video-portretten. Naast Blocter maakt hij in opdracht van museum Boijmans van Beuningen video portretten.

Minimovies - Nobel Prizes
(Homosexual Necrophilia in the Mallard Duck)


Dit is de eerste aflevering van Minimovies, de serie online documentaires van SubmarineChannel. Submarine is het bedrijf waar ik met veel plezier stage heb gelopen en ook deze online documentaire die in delen te bekijken is is weer erg goed. Dit bedrijf heeft veel invloed gehad waar ik nu sta en heb er met echt veel plezier stage gelopen. Daarnaast is het onderwerp van deze film weer echt super interessant.

Les peaux de lièvres

Een ding wat zij op het blog van SubmarineChannel vaker laten terug komen zijn top 5/10 lijstjes. Ik ben in die tijd bezig geweest met een "Knitted Animations" top 5 na dat ik deze video tegen kwam. Ik ben zelf een erg ongeduldig persoon en kan dan echt genieten als ik dit soort werk zie waar zoveel tijd in is gestoken. Subliem!


Obsessives: Soda Pop


Een heel goede documentaire vind ik het niet. Zo staan er vragen in beeld die je makkelijk kan weglaten. Ik monteer mijn documentaires het liefst zonder mijn vragen er in. Niet omdat ik mezelf niet wil horen maar in 99,99% van de gevallen kan je ze gewoon weglaten. Simpelweg omdat de persoon dan gewoon een verhaal vertelt. Iets wat veel meer tot de verbeelding spreekt als een interview waar iemand vragen beantwoord.

De rede waarom ik wel voor deze video heb gekozen is de passie die de man uitstraalt. Iets waar ik echt heel erg van kan genieten.


Pretty Cool People Interviews - Miranda July


Het enige werk wat ik gemonteerd heb tijdens mijn stage is een Pretty Cool People Interview met Kustaa Saksi. Een van mijn meest favorite uit die serie is toch wel deze. Miranda July (bekend van o.a. de film Me and You and Everyone we Know) weet keer op keer in haar werk een prachtige wereld neer te zetten. In haar schrijfwerk, filmwerk, fotografie en beeldend werk. Ze blijft keer op keer verrassen Ik houd echt van haar!


What's in the Box? - Test Film 2009

Dit is top of the bill DIY werk! Twee studenten die (als ik het goed heb) aan een technische universiteit studeren als Hobby een camera pakken, scriptje knallen en zich verdiepen in special effects. Niks geen filmschool, gewoon mooi om te zien.

Four Eyed Monsters - Episode 1

Een van de online film projecten die laat zien dat je met internet bijna alles kan bereiken. Deze film werd gemaakt met een stapel credit cards. Niks geen fondsen of leningen van rijke ouders gewoon jezelf dik de schulden inwerken en hopen dat het allemaal goed komt. Nou dat kwam het.

De film heeft een zwaar documentair gehalte waardoor het vaak heel erg echt over komt. Daarnaast maakte ze naast de film een serie episodes over het tot stand komen van de film. Tot en met de ruzies en onenigheden die daar bij kwamen kijken. Ik vraag me hierbij nog steeds af wat hier echt aan is. Maar kijk eerst de film voor je daar aan begint. Ze hebben naast alleen de film op internet te vertonen ook het internet in alle facetten ingezet voor de promotie. Er werd een hele community omheen gecreëerd die dan weer over de hele wereld vertoningen op zetten.


Surfing the Waste


(Bij hoge uitzondering een Vimeo video)

Deze video zag ik vorig jaar op het IDFA en sprak na de vertoning met de makers. Voor dat hij op het IDFA draaide stond hij gewoon online en ze zeiden ook dat hij weer terug kwam. Op YouTube maar ook Vimeo is helaas hij niet terug te vinden. Gelukkig is hij nog wel onder deze link te vinden.

Heel sterk in uitvoering is hij niet maar hoe zeer ik musicals ook haat dit is echt een geniaal concept: Musical Documentaire.

Typeradio

Dit is de laatst geüploade video uit de serie portretten over bloggers die ik maak voor Blocter. Niet omdat het de laatste is maar vooral door de uitkomst van de montage ben ik hier echt heel erg tevreden over. Daarnaast is Typeradio en blog die eigenlijk met dezelfde intentie als Blocter te werk gaat. Alleen presenteren ze het op een hele andere manier. In de vorm van audio fragmenten zoals je aan hun naam al kan horen.

De ruimte waarin ze geïnterviewd zijn is de plek waar ze ook live radio doen. Dat is dan niet live in de vorm dat je het thuis op je radio kan luisteren maar in dit geval wordt de hele ruimte verblind en is er dus totaal geen zicht. Met publiek er bij worden er typografen of grafisch ontwerpers geïnterviewd. Live radio dus.

Jesus Camp

Als ik ergens erg ziek van wordt is het wel indoctrinatie van kinderen. In Jesus Camp gaat dat echt te ver. Deze documentaire heb ik gewoon afgezet en nog steeds niet afgekeken. Ik werd misselijk bij het kijken en begon mezelf op te vreten. Maar wat een goeie documentaire is het. Misschien binnenkort toch maar weer eens opzetten

The Devil and Daniel Johnston

En dan nog een documentaire die me heel hard heeft geraakt. Buiten deze film heb ik nog nooit een traan gelaten bij een film maar dat deed deze film wel. De trailer laat het niet zo goed zien maar het is tot nu toe de beste documentaire die ik ooit heb gezien. Kijken dus!

- - - - - - - - - - -

NEXT: Emma Curvers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten