Jasper van Es


(Foto: Boudewijn Bollmann)

Geboren en getogen in de buurt van Eindhoven en na lang gezocht te hebben wat ik wou ben ik nu zelfstandig ondernemer, oftewel kunstenaar en kan ik hierdoor hopelijk precies doen wat ik wil. Hoewel ik de meeste kunst via internet zie heb ik lang moeten nadenken wat ik wou laten zien omdat niet alles wat ik inspirerend of mooi vind als video naar buiten komt, en als dit wel het geval vaak moeilijk op YouTube o.i.d. te vinden is.

jaspervanes.nl

Ivan Argote

Ik heb een zwak voor eenvoudig werk, iets wat gewoon in een keer goed is waarbij je baalt dat je het zelf niet bedacht hebt. Ivan Argote is in mijn ogen een van de beste jonge kunstenaars van dit moment. Hij is conceptueel sterk en is erg humoristisch. Dit werk is zelfs wat duister, maar wel erg sterk. Vooral door de afwezigheid van geluid vraag ik me nog steeds af wat hij nou precies doet achter de camera.

Hennesy Youngman

Nog een ander voorbeeld dat kunst en humor goed samengaan is de Amerikaan Hennesy Youngman. Deze tekenaar gebruikt YouTube als platform om zijn typetje Hennesy Youngman aka 'mister aka' om zijn mooie kijk op de kunstwereld te delen. Hoewel het kutste van youtube is dat elke zelfgeile hipster zijn mening online zet kan ik hier elke keer weer van genieten. Helemaal als hij in het onderstaande filmpje het werk van Laurel Nakadate bespreekt die in mijn ogen zo'n zelfgeile hipster is.

Charlotte Young

Ook Charlotte Young is een andere cabaretier in de kunstwereld. Een die onderwerpen aankaart zoals 'Art Bullocks', wat gaat over teksten die gebruikt worden in de kunstwereld en vaak erg imposant zijn maar uiteindelijk niks zeggen. In het onderstaande filmpje gebruikt ze zichzelf om om haar punt duidelijk te maken.

Bill Cunningham

Enkele maanden geleden zag ik in New York de documentaire over Bill Cunningham, een modefotograaf die op straat extravagante New Yorkers fotografeert. De passie en energie die deze 80 plusser heeft vind ik echt te gek. Onder het motto 'If you don't take money then they can't tell you what to do.' wou hij geen geld, ging hij overal op zijn fiets naartoe en heeft hij 60 jaar in zijn kleine atelier in Carnegie Hall geslapen. Helaas zijn daar een tijd geleden alle kunstenaars uit gezet en moest hij tegen zijn zin in verhuizen naar een groot appartement. Een erg mooie en aangrijpende documentaire.

Herb & Dorothy

Twee andere bejaarde toppers zijn de kunstverzamelaars Herb en Dorothy Vogel die net als Cunningham een voorliefde hebben voor het wonen in kleine ruimtes. Toch hebben deze postbeambte en bibliothecaresse een van de belangrijkste hedendaagse kunstcollecties weten op te bouwen en zijn ze graag geziene gasten bij allerlei openingen.

Art in Consequence

Ik kan nog steeds genieten van een goede graffiti-gerelateerde film. Een eye opener voor mezelf was de film Art in Consequence, die als geen ander de sfeer supermooi weet te pakken. Geen standaard piecjes die voorbij komen maar vooral stiltes en sfeerbeelden en het proberen te verleggen van de beperkingen in de graff.

Railway Relay

Maar niks is fijner dan uit het raampje van de trein naar buiten te kijken. Zowel in industriĆ«le gebieden als in de natuur, kijkend naar de achterkant van de samenleving. In mijn tijd dat ik nog boven de kroeg woonde sloten we de donderdagnacht daarom vaak af met 'treintje' wat in de programmagids Rail Away heet. Prima concept, men nemen een camera, plaatsen die naast de machinist van een trein en filmen hele stukken spoor van over de hele wereld. Dit concept gaat natuurlijk nooit vervelen. Vandaar dat ze in Noorwegen een 7,5 uur durende documentaire hebben geschoten van het traject Bergen-Oslo. En om je het tijdens het kijken wat aangenamer te maken heeft een groep DJ’s de hele documentaire voorzien van een elektro-mix.

Christian Marclay.

Een van de mooiste videowerken die ik in jaren heb gezien is The Clock van Christian Marclay. Als je denkt dat 7,5 naar een spoor kijken lang is, deze film duurt 24 uur. Maar is dan ook een stuk energieker. Marclay heeft uit allerlei films en series fragmenten geknipt waarbij er een klok in beeld is of over de tijd wordt gepraat. Deze fragmenten zijn op volgorde van de vertoonde tijd achter elkaar gezet, dus de tijd die je in de fragmenten ziet komt exact overeen met de echte tijd op dat moment.

Robert Hughes vs Alberto Mugrabi

Ik heb een haat liefde verhouding met kunst. Vooral wat betreft de handel in kunst. Ik vind het aan de ene kant ontzettend interessant maar aan de andere kant net zo tragisch. Gelukkig zijn er veel mooie boeken, artikelen en documentaires over dit onderwerp te vinden. Een erg mooi fragment uit de Mona Lisa Curse is het stuk dat Robert Hughes de Warhol verzamelaar Alberto Mugrabi aan de tand voelt. De verzamelaar is duidelijk de dupe van zijn eigen hebberigheid waarbij hij elke Warhol die op de markt komt met een prijs onder het bedrag wat hij voor een soort gelijk werk heeft betaald zal moeten kopen om de waarde vast te houden.

Religulous

Maar de grootste gekken op deze aarde zijn nog wel de extreem gelovigen die niet zelf kunnen of willen nadenken. Gelukkig zijn daar veel leuke documentaires over te vinden waarbij mijn favoriet Religulous met de comedian Bill Maher is.

1 opmerking: