Marieke van Schoonhoven


Hallo! Ik ben Marieke, 23 jaar. Wat verder vast staat is dat ik ben geboren in het ziekenhuis van Oss, als de helft van een twee-eiige tweeling - zeven minuten, een dag en een sterrenbeeld later dan mijn tweelingzus Maaike. Opgegroeid ben ik in het rustieke en Brabantse Ravenstein, een stadje met <4000 inwoners. Keywords uit mijn jeugd zijn: Soos Madhouse op vrijdagavond, lokale BN'ers Luuk & Gijs (want makers van hitsingle 'Bomen Zijn Relaxt’), Ravenstein bij Kaarslicht en CV Nee Hedde Ja Kredde. Voordat ik verzwelg in nostalgie, is dit in het kort mijn actuelere toestand: Ik ben volwassen geworden in Utrecht en nog niet zo lang geleden heb ik mijn bachelor Nieuwe Media en Digitale Cultuur met minor Kritiek & Journalistiek aan de Universiteit Utrecht en Amsterdam afgerond. Naast mijn studie heb ik het altijd leuk gevonden om recensies en andere teksten te schrijven. A.s. september verhuis ik naar Antwerpen om daar een jaar de Master Journalistiek te doen. Om dit te kunnen bekostigen, werk ik sinds ruim een half jaar bij een uitgeverij in Amersfoort. Bij het samenstellen van de lijst vond ik het lastig om te bedenken of de filmpjes in mijn selectie hopeloos achterhaald en alom bekend zijn, maar ik heb - zoals de omschrijving van de opdracht voorschrijft – gewoon gekozen voor video’s die mij de afgelopen tijd om verschillende redenen zijn bijgebleven. Tim, bedankt voor deze dagbesteding. Het was een welkome afwisseling op e-mails typen en telefoons opnemen. Daar gaat ie dan..
OK Go + Pilobolus - All Is Not Lost

Om mee te beginnen, de nieuwe clip van OK Go. Ik vind hem vet omdat ik houd van babyblauw, van symmetrie en kleding die je lichaam accentueert. En de echte reden van mijn keuze is dat die met de treadmills al heel oud is en de ‘Rube Golberg Machine’ al vergeven was + deze is wederom tof bedacht. Op hun website staat ook de making off.

The Future of Publishing - created by DK (UK)

Wow, de plotwending halverwege het filmpje zag ik de eerste keer verre van aankomen. Ik vind het een super inventieve video. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je hem achterstevoren afspeelt..

De Bende van Oss – Trailer

De film ‘De bende van Oss’ is dit jaar de openingsfilm van het Nederlands Filmfestival in Utrecht. Ik voel een enorm golf van regionalisme door mijn aderen pompen als ik dit zie, aangezien het grootste gedeelte van de film is opgenomen in hometown Ravenstein. De acteurs hebben zo te horen goed geluisterd naar Jan Marijnissen.

Philip Glass and Conny Janssen Danst - waste@glass

Bijzonder veel verstand van dans heb ik niet. Wel ben ik naar een aantal voorstellingen van de Rotterdamse choreografe Conny Janssen geweest en ik vind dat zij onwijs mooie shows in elkaar zet. Ik heb juist voor dit fragment uit een van haar voorstellingen gekozen, omdat de begeleidende muziek is gecomponeerd door Philip Glass. Met de soundtrack van ‘The Hours’ op zijn CV, is hij wat mij betreft de maker van ongeveer de beste filmmuziek ever. Dit seizoen toert ‘Conny Janssen Danst’ rond met haar nieuwste productie ‘ZOUT‘. Daarbij doet ze ook Lowlands aan. Ik wil er niet te veel een promopraatje van maken, maar mocht je er dit jaar in Biddinghuizen bij zijn, dan zou ik zeker een bezoek wagen. Tenminste als het kijken naar zeven gespierde mannen, rondspattend zweet, Anne Soldaat, duizenden proppen papier en broeikaslampen je aanspreekt..

The Ramen Master- Tampopo

Twee jaar geleden heb ik een maand door Japan gebackpackt en gelift. Ik was gelukkig in het gezelschap van een vriend en een vriendin die Japans kunnen, zodat zij tijdens het liften de bordjes konden schrijven. Ik en de andere niet Japans beheersende reisgenoot hoefden ze dan alleen maar omhoog te houden en erbij te lachen. In die maand hebben we voornamelijk bij Japanse gezinnen geslapen. Bij een van de gezinnen in Tokyo heb ik ‘Tampopo’ gezien. De film gaat over twee mannen die in een slecht lopende ramen shop belanden en de eigenaresse vervolgens gaan helpen om de perfecte ramen/noodles te bereiden. Het is de ultieme Japanse cultfilm en verbeeldt goed dat het eten in Japan serieus half the fun is. Yeah, Itadakimas.

Mary and Max: Max' first reply to Mary

Nog één tip: koop/download/zie ‘m vanaf volgende maand op Film 1! ‘Mary & Max’ is van de films die ik afgelopen tijd heb gezien, de naïefste, de onschuldigste, de eerlijkste en de meest vertederende. De film past in dezelfde categorie als het boek 'The Curious Incident with the Dog in the Night-time' en gaat over de Australische Mary die een briefuitwisseling begint met de aan Asperger lijdende Max uit New York. Ondanks dat het decor miniatuur is en de personages van klei, raakte ‘Mary & Max’ me. P.s. Did you know that turtles breathe through their anuses?

Atonement - 292.47 Seconds Long Shot

(Insluiten op verzoek uitgeschakeld, voor de video: KLIK)
Aan het begin van m’n studie moest ik ‘Atonement’ kijken en een fragment eruit analyseren. De scène die dit shot bevat is het toen niet geworden, maar het is zeker wel het allerindrukwekkendste stukje van de hele film. De ononderbroken 292 seconden camerakunst vormen samen pas een goede lip dub. Een soort van dan.

BIG BANG BIG BOOM

Ik heb deze video gekozen omdat stop motions gewoon heel gaaf en ontspannend blijven om te kijken. Ook ben ik bij goede zoals deze altijd super geïmponeerd als ik me bedenk hóéveel werk het kost om er eentje te maken.

T-SHIRT WAR!!

Nog een stop motion. Wederom super creatief. Duur om te maken lijkt me ook. En wat doe je naderhand met al die T-shirts? Het kan goed dat ik dit filmpje ken van Upload Cinema (wat trouwens bijna net zo’n goed initiatief is als Nazomergasten) en dat dit inmiddels een van die virals is die door bijna iedereen met een internetverbinding al is bekeken. Hoe dan ook, tof gemaakt!

Do you want to know more about Belgium?

Tot slot een educatieve clip die ik al als voorbereiding op mijn verblijf naar Antwerpen heb gebruikt. De omschrijving van mijn nieuwe thuis doet me naar Vlaanderen smachten: dull, mussels, completely boring, one of the strangest countries in the world.

Dat was ie dan. X Marieke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten