Allen Grygierczyk


Hoi, ik ben Allen Grygierczyk en ik hou van metal. Ik vind dat iedereen naar metal zou moeten luisteren maar net zoals met whiskey, moet je het leren. Overigens hou ik niet van whiskey maar van wodka. Dat komt waarschijnlijk doordat ik Pools ben, maar dat terzijde. Ik ga jullie een spoedcursus metal geven, en na deze 10 filmpjes zijn jullie klaar om jezelf te gaan ontdekken in deze wondere wereld. Welkom in mijn metal 101.

Limp Bizkit - Break Stuff

We beginnen even lekker simpel. Break Stuff van Limp Bizkit, de meest gehate band in de metal scene. Fred Durst is een mongool maar maakte vroeger nog leuke muziek met zijn bandje. Dit kan iedereen wel waarderen denk ik, dit is om er even in te komen.

Hed Pe

Hed Pe, de meest ondergewaardeerde nu-metal band. Hed Pe was er al voor Limp Bizkit en was naar mijn mening beter dan Limp Bizkit, maar kreeg nooit de credits die ze verdienden. Live nog altijd een van de leukste bands om live te zien. Dit zou trouwens ook nog geen probleem moeten zijn voor je ongetrainde niet metal oortjes.

Korn - Twisted Transistor

(Insluiten op verzoek uitgeschakeld, dus: KLIK)
Korn, de band die samen met de Deftones het nu-metal genre ter wereld hebben gebracht. Ooit geniaal en vernieuwend nu is het al bijna een parodie geworden van zichzelf. De gitarist Brian "Head" Welch was na 5 albums uit de band gestapt omdat hij God had gevonden. Hij had ook Jezus op zijn hand getatoeëerd zodat hij niet meer zou masturberen. Apart ventje. Anyway dit is niet hun beste nummer, wel hun beste clip.

Slipknot


Yes we gaan een heel klein beetje harder, met niemand minder dan Slipknot. Ja die band met die rare maskers ja. Toen ze net bekend werden waren het boze pubers met uitspraken als; "Als een van onze leden zijn masker afzet dan wordt hij op het podium vermoord door de rest van de band." en "We will be the greatest band that never was, we will end it before it even begins" Inmiddels zijn de mannen die altijd carnaval vieren alweer bezig met hun vijfde studio album. Dit zouden jullie ook nog wel allemaal moeten trekken, zo niet dan kun je nu beter de hoop dat je metal ooit gaat waarderen opgeven, want we gaan alleen maar harder.

Pantera - Walk

(Insluiten op verzoek uitgeschakeld, dus: KLIK)
8 December 2004, was een zwarte dag voor metal. Nathan Gale besloot om tijdens een optreden van Damageplan (bestaande uit de gitarist en drummer van Pantera) om Dimebag Darell (voormalig gitarist van Pantera) op het podium neer te schieten. Waarom? Hij was boos dat Pantera uit elkaar was. Een band die dus een grote invloed heeft gehad in de metalwereld. Het nummer is een lekker stampnummertje dat je het beste kan draaien als je in je truck weer een vracht aan het vervoeren bent door Oost-Duitsland.

Textures

Whooptywhoo, we gaan weer lekker verder. Nederland telt vele metalbands maar eigenlijk is er maar eentje die er toe doet; Textures. Een band die zich zonder enige moeite kan meten aan de grote internationale namen in de scene. Origineel, strak en fucking goed. Helaas besloot de zanger Erick Kalsbeek er twee maanden geleden mee te stoppen, en dat betekend dat de beste metalband van Nederland niet meer de beste metalzanger van Nederland heeft. Ze zijn bezig met een nieuwe plaat en zijn altijd een aanrader om live te bewonderen. Check trouwens het shot met de hond in deze clip. Very nice.

Deftones

Ahhh de Deftones, de beste band ter wereld. Toen ik klein was wilde ik altijd Chino Moreno (de zanger) zijn. Hij was mijn grote voorbeeld en ik heb onverwaardelijke liefde voor deze band. Ik heb ze ook al veel vergeven, de dronken shows waar Chino, in Rotterdam "Hello Germany" zegt. De paar middelmatige albums die ze hebben uitgebracht, en het feit dat ze spuuglelijke merchandise maken. Dit nummer komt van het album "White Pony" en is hun beste plaat, voor dit nummer hebben ze zelfs een Grammy gewonnen. Deftones voor die leventje.

Max Cavalera

Max fucking Cavalera, of zoals Hennie van de Sounds in Venlo hem noemde:
"Dea kloetzak van unne Max." Hét brein achter Sepultura en later Soulfly. Toen Sepultura begon waren de bandleden 17 jaar oud en hadden ze geen geld, ze zagen in bladen dat veel metalbands van die bulletbelts hadden, zij wilden die ook hebben maar
hadden er geen geld voor. Dus hebben ze heel veel batterijen aan hun riemen gelijmd. It did the trick. Anyway we zijn alweer een stukje harder aan het blazen en ik vind het heerlijk, vooral de epische breakdown in het nummer op 3:01, die elke metalband ter wereld vaker in het repetitie hokje heeft gespeeld.

Slayer

SLLLAAAYYYYEEERRRRRR!!! Ben geen Slayer fan, maar heb ze desalniettemin 6 keer live gezien, je ontkomt er niet aan. Ik ben dus geen fan van hun muziek. maar ik vind de hele band en alles er om heen briljant. Het meest briljante is nog wel het roepen van Slayer bij shows van andere bands, waar ik ook graag aan mee doe. Dit nummer Angel of Death heeft ze veel problemen veroorzaakt, misschien heeft het iets te doen met de lyrics: "Auschwitz, the meaning of pain. The way that I want you to die."

The Dillinger Escape Plan

Alweer het laatste nummer, en dit is je eindexamen. Als je hier van kan genieten dan wil ik je graag feliciteren want je bent geslaagd voor je metal diploma. Hoera Hoera. Dit is de band "The Dillinger Escape Plan". En het is eigenlijk geen metal maar fusion jazz on acid verpakt in een evil clownspak. Anyway ik hou van metal, en ik heb ontzettend genoten van het uitzoeken van deze 10 nummers, en ik hoop dat metal nu ook een klein deel van je hart heeft weten te veroveren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten