Victor Ponten


Ik ben Victor en ik denk veel. Nu zou dat best een waardevolle eigenschap zijn als ik tijdens dat denken problemen zou oplossen, de wereld zou verbeteren of ideeën zou opdoen waar ik vervolgens rijk van zou worden. Helaas is dat niet het geval. Ik denk meestal domme dingen. Over mezelf, over de wereld of over het denken zelf. Bijvoorbeeld dat ik al best lang aan het denken ben. Of waarom ik – na zo lang nadenken – nog steeds niks interessants bedacht heb. Dat is dus een soort van meta-denken. Zoals je waarschijnlijk wel kan bedenken, kleven er veel nadelen aan veel denken. Teveel om over na te denken. Een heel concreet nadeel is dat het bijna onmogelijk is om een lijstje van tien YouTube filmpjes bij elkaar te denken voor Nazomergasten.
Want zijn ze wel origineel genoeg? Val ik niet door de mand als een eigenlijk vrij oninteressant persoon als ik tien filmpjes opsom in een poging interessant – of nog erger: intellectueel – over te komen? Zijn alle filmpjes die ik opnoem niet al eens opgenoemd door iemand anders?
Nog vervelender is dat ik extreem veel last heb van het fenomeen ‘reversed roze olifant syndroom’ (Denk aan de man die tegen een andere man zegt: “Denk niet aan een roze olifant!” Natuurlijk denkt die andere man dan direct aan een roze olifant, net zoals jij nu denkt aan die man die tegen die andere man zegt: “Denk niet aan een roze olifant!”) Als je mij vraagt om tien Youtubefilmpjes te bedenken die ik leuk vind, kan ik aan alles denken, behalve aan tien Youtubefilmpjes die ik leuk vind. Want wat was dat ene leuke filmpje ook alweer?
Zo kan het verkeren dat ik – ook al was ik één van de eersten die werd gevraagd – nog steeds geen tien leuke filmpjes bij elkaar heb gedacht. En dus werd het tijd voor een drastiche maatregel. Vrij naar Generaal Hummel uit THE ROCK: hier en nu stopt het denken! Zodoende toog ik naar YouTube, tikte in het zoekvenster ‘thinking’ in en presenteer ik jullie bij deze de eerste tien filmpjes die ik daarna voorgeschoteld kreeg. Want laten we eerlijk zijn: niemand kijkt al die tien filmpjes die hier elke keer weer worden gepresenteerd, maar wel iedereen leest de begeleidende teksten. Die zijn namelijk het leukst. Denk ik.


Dierks Bentley – What Was I Thinkin'

(Embedding disabled by request, video: KLIK)
We pakken hem meteen door op meta-niveau. De titel van dit nummer (want dat is het) confronteert mij meteen met de gedachte of dit nou wel zo’n goed idee was. Gelukkig wordt mijn aandacht daarna al snel gegrepen door die Megan Fox look-a-like die naast die man zit die Steffen Haars had kunnen casten voor één van zijn licht-absurdistische commercials en die in Amerika kennelijk best een grote jongen is. Tenminste, die conclusie trek ik uit het aantal YouTubehits dat de man scoort (en het feit dat het ‘insluiten’ van deze video ‘op verzoek is uitgeschakeld.’) Ik kan wel iets bedenken met die Megan Fox in de hoofdrol. Wellicht was het daar de regisseur van deze video ook om te doen, want wat was hij anders aan het denken bij het maken van deze clip? Wat een prul. Ik snap het verhaal niet, ik vind de muziek kut en het is middle of the road gedraaid. Om niet te zeggen slecht. Eén klein lichtpuntje: de barfight die op het eind onstaat midden in de performance setting van de band. Jammer dat ze die Dierks (ja, hij heet echt Dierks!) Bentley niet even op zijn bek rammen.

Kate Perry – Thinking of You

(Embedding disabled by request, video: KLIK)
Als jij van PEARL HARBOR bent dan kun je ook wel met deze werken, maar eigenlijk gaat deze video natuurlijk over de pijn die sletten voelen als ze een andere man dan hun vriend pieren. Die pijn moet je niet onderschatten, want het menselijk brein blijft maar denken en denken. Daar komt geen einde aan. Zelfs niet als je vriend helemaal aan de andere kant van de wereld tegen de as van het kwaad aan het vechten is en jij je buurman Clark Kent wat beter probeert te leren kennen. Zou trouwens de vreemdgaande white trash lady met man in Afghanistan die deze video bekijkt, begrijpen dat deze clip eigenlijk over haar gaat? Oh ja, slimmigheidje van de producer: als je tijdens het luisteren denkt dat je vriendinnetje je roept, dan is dat niet zo. Er zit een soort verstopte ad lib ingemixt die je dat doet denken, zodat je je als luisteraar schuldig voelt als je naar die vooroorlogse memmen van Kate Perry zit te kijken. Jiskefet zou het Hidden Sound System noemen, Fritsie.

Waylon – Tell Me What You’re Thinking

(Embedding disabled by request, video: KLIK)
Heb je wel eens nagedacht over de vraag of een YouTubefilmpje met een foto en een liedje eronder wel een filmpje is? Ik ben geneigd om ‘Nee’ te denken. Maar wat is het dan? Is het een liedje? Nee, het is meer dan dat. Er zit namelijk ook een foto bij en een filmpje is ook niet meer dan een aaneenschakeling van foto’s. Het is dat wij mensen te slome duikelaars zijn om meer dan pak ‘m beet achtien foto’s per seconde als losse beelden te kunnen onderscheiden, maar anders was APOCALYPSE NOW: REDUX ook gewoon een hele mooie en lange fotoserie voor de geoefende kijker. Kortom, dit is eigenlijk een heel interessant vraagstuk dat wordt aangesneden door een random vorm van selectie in een lijst als deze. Je snapt overigens dat ik dit allemaal schrijf omdat ik geen zin heb om het over Waylon te hebben.

Critical Thinking

Zowaar het eerste echt interessant filmpje is een gedegen en ietwat gehaaste uitleg van het fenomeen ‘critical thinking’. Iets waar ik graag heel erg goed in zou willen zijn. Want ik zou ook liever weten hoe ik een vis moet vangen dan dat ik een vis krijg om op te eten. Dit filmpje confronteert me eigenlijk met het feit dat het denken an sich bij mij een bezigheid is geworden. Ik zou dus kritisch moeten denken over mijn denken, maar hoe pak je dat aan? Want kritisch denken gaat niet om ‘veel denken’, maar om gericht denken. Denken op basis van een vraag. Zoals dus bijvoorbeeld denken over de tien eerste hits die Google je geeft als je het woord ‘denken’ ingeeft. Door die vraag, ben ik nu al een uur bezig met iets anders dan ‘veel denken’ en is het veranderingsproces misschien al in gang gezet. Want ik ben dan misschien nog een slechte kritische denker, ik heb wel degelijk (en hier quote ik het filmpje) een vrij nieuwsgierige houding en verbreed graag mijn horizon en kennis. Kortom, misschien ben ik wel een kritischer denker dan ik dacht.

Norah Jones – Thinking about you


(Het is niet mogelijk om deze video te bekijken in België, vandaar bovenstaande video.)
Ok, ik begin nu te denken dat dit toch echt een dom idee aan het worden is. Dit misbaksel van Norah Jones is namelijk niet alleen de zoveelste variatie van Norah Jones op zichzelf, maar ook de zoveelste variatie op het clip-in-een-clip-in-een-clip-idee dat ik al lang gezien had voordat Kesselskramer met die Electrostress-clip kwam. Next.

What Cats Are Really Thinking

Onlangs leerde ik tijdens de Lange Nacht van de Korte Film dat katten heel groot zijn op internet. Ondanks dat ik er lang over heb nagedacht, kon ik me toch echt niet voorstellen dat katten op internet groter zouden zijn dan in werkelijkheid. Het zou namelijk best bijzonder zijn als iets op het internet groter is dan in de dagelijkse realiteit aangezien een volle harde schijf ook niet meer weegt dan een lege harde schijf. Kennelijk heeft grootte of gewicht in het digitale domein geen fysieke equivalent. Los daarvan is dit filmpje best een grappig filmpje dat op een effectieve manier demonstreert hoe cruciaal een geluidsmontage is voor een film. Als je namelijk het echte geluid van dit filmpje zou horen, dan zou er waarschijnlijk geen ruk aan zijn. Doordat de maker goed heeft gekeken naar de bewegingen van de mond van de kat en daar min of meer passende woorden onder heeft gemonteerd als reactie op de ook later ingesproken vragen, ontstaat een grap. Daarom kijk ik tijdens de beeldmontage van een film(pje)altijd reikhalzend uit naar de geluidsmontage, omdat je daar een hele wereld achter je beeld kan bouwen waar geen 100 mensen op een set voor nodig zijn maar waarmee je wel heel direct de gedachten van een kijker kan sturen. En dat is dus wat katten écht denken.

Hanson - Thinkin’ ‘Bout Something

Wat? Is dit de Hanson heden ten dage? Zijn dit diezelfde gasten als Mmmmmbob? Toegegeven, die jongens worden ook ouder en je kan natuurlijk niet je hele leven Mmmmmmbob blijven zingen, maar door de kanaalnaam ‘ITZHANSON’ had ik a) niet gedacht dat dit Hanson was en b) leek me er geen reet aan. Maar het is best aardig. Typisch zo’n clipje waarvan de regisseur denkt dat het het goed gaat doen op de blogs enzo, dat wel, maar niet slecht gemaakt. Er is niet lullig gedaan over een figurantje meer of minder en dansende kinderen die niet doorhebben dat ze gefilmd worden werken altijd. Altijd. Dus ook nu. Ik ga niet liegen om te zeggen dat deze clip je leven niet zal veranderen, maar met de titel ‘Thinkin’ ‘Bout Something’ is het potdomme toch een ideaal nummertje om even vier minuten en elf seconden aan helemaal niets te denken. En dat kan ik zo nu en dan best gebruiken.

Teitur - I Was Just Thinking

Eindelijk. Gewoon een mooi liedje over denken. Ik ben het niet helemaal eens met de reactie van Harstad: “This just might be one of the most beautiful songs_ in the world. :)” Vooral niet met die underscore en smiley, daar had Harstad best wat langer over na mogen denken. Maar het is wel een mooi liedje. Doet me trouwens ook denken aan die hilarische commercial voor Engelse lessen met die Duitser die zo slecht het woord ‘thinking’ interpreteert. Je moet hem gezien hebben om nu een glimlach op je gezicht te toveren. Dat filmpje zit niet bij deze door Google geselecteerde top 10 van hoogst genoteerde filmpjes over denken, maar had daar van mij best bij mogen zitten. Zo zie je maar dat Google er ook wel eens naast zit. Ik kan het Google ook niet echt kwalijk nemen dat het niet precies weet wat ik net aan het denken was. Gelukkig maar, dat zou er nog eens bij moeten komen. Is het liedje al voorbij?

What Was I Thinking - Dierks Bentley

Kijk, dit is nou opmerkelijk. Daar hebben we namelijk Dierks weer, met exact datzelfde cuntrie achtige What Was I Thinking maar nu in een compleet andere outfit en met een compleet andere look. Hij doet me nu eerder denken aan een Facebookprofielfoto van Jim Aasgier dan dat het lijkt op wat we in de nummer 1 van deze top 10 voorbij zagen komen. Daar moet sprake geweest zijn van een flinke make over. Grote kans dat Dierks die clip gepresenteerd kreeg en bij zichzelf dacht: “What was I thinking?”

Gauntlet Hair - I Was Thinking

Best een mooie foto. Goede art direction. Brilmontuur en haarkleur goed gekozen op de achtergrond. Of andersom. Blik op oneindig. Saai monotoon muziekje eronder en denken maar. “This song deserves to be BIG”, zei Killscreen256 vier maanden geleden. Dat had hij gedacht, ja. Ik was alweer aan iets anders aan het denken. Bijvoorbeeld dat dit een beetje een anti-climax is als laatste filmpje in deze reeks. Aan de andere kant heeft het ook wel weer wat, zo’n niemendallerig internetniksje van een liedje. Al zal ik met die typering vast een popjournalist of bloggertje ergens op deze wereld tegen zijn digitale schenen schoppen. Het kan me wat. Ik heb zojuist nmelijk een nieuwe vorm van poëzie bedacht. Ik heb de titels van allle tien de filmpjes onder elkaar gezet en zo het gedicht ‘Thinking’ geschreven. Geniet ervan. Het was me een waar genoegen.

Thinking.

What was I thinkin’
Thinking of you
Tell me what you’re thinking
Critical thinking
Thinking about you
What cats are really thinking
Thinkin’ ‘bout something
I was just thinking
What was I thinking
I was thinking

Geen opmerkingen:

Een reactie posten