Jaap Wiewel


Ik ben Jaap Wiewel, al 28 jaar genietend van de achtbaan rit genaamd “het leven”.

Opgegroeid op de koude straten van Zoetermeer, sinds 5 jaar gevlucht naar Amsterdam.

Ik ben eigenaar van een muziekstudio in het oude Volkskrant gebouw in Amsterdam, waar ik produceer, mix en master voor heel hiphoppend Nederland onder de naam Killing Skills.

Verder ben ik docent aan de Herman Brood Academie, waar ik mijn kennis overbreng aan de jongere generatie. In mijn vrije tijd drink ik alcohol, en probeer ik me niet teveel te frustreren de nalatigheid van rappers. YouTube helpt daarbij. Al vergeet ik meer dan ik onthou, hieronder staat een kleine impressie van de YouTube toppers in mijn assortiment.


(Volg Jaap op Twitter)

We beginnen maar eens met wat muziek. Wat dat is toch wel de rode draad in mijn leven.

Imogen Heap

Deze video kwam ik tegen dankzij mijn mooie vriendinnetje. Ik kende deze zangeres niet, maar vanaf het refrein (3:09) begon er een lampje te branden. Het refrein is gesampled in een pop hitje van de oh zo vervelende Jason Derulo (Whatcha Say). Het origineel getuigd van meer creativiteit en puurheid en laat de kracht van een goede live performance zien, waarin de zangeres haarzelf voorziet van een vocoder aangestuurd achtergrond koortje.

reactable: basic demo #1

Ik hou sowieso van het gebruik van techniek in muziek. Het hoeft niet perse, maar het kan in de toekomst heel interessant worden. Dat bewijst het volgende filmpje. Dit filmpje zag ik voor de komst van de iPad, dus nu is het minder shocking, maar toch laat het zien waar het maken van muziek naartoe kan gaan in de toekomst.

Pedophiles getting owned by Dateline

Dan nu wel wat shocking. Een tijdje terug ontdekte ik een tv show uit Amerika, waarin ze pedofielen in de val lokken met een nep date, en ze dan op locatie confronteren met een camera en een interviewer. Heel bizarre reality tv, met soms verrassende afloop. Zie en geniet, hadden we in Nederland maar zo'n tv show. Dan zat Robert M. misschien allang achter tralies.

Hip Hop

Ok let's keep it Hip Hop......THIS IS HIPHOP!!!! Voor degenen die tijdens een Hip Hop show stiekem kijken naar de rest omdat ze niet weten hoe ze zich moeten bewegen zonder te worden uitgelachen.

Dit is Hip Hop, a way of living! BAM!

Exile & Dj Day

Genoeg gelachen voor nu....we gaan terug naar de muziek, en in het speciaal naar de live uitvoering van Hip Hop, In het volgende clipje zie je grootheden Exile en Dj Day (US).

Vorig jaar waren ze beiden in Amsterdam bij een feest in de "Rooms of Redbull". Hieronder een live remix uitvoering van D-Train op de MPC (meest gebruikte stukje techniek in het maken van Hip Hop beats), waar elke druk op een knop een soundje veroorzaakt en zo een beat wordt gemaakt. Het samenspel is magisch.

Van Kooten en de Bie

Even tijd voor een classic. Tot op de dag van vandaag is dit meesterwerkje van eigen bodem nog het bekijken waard. Tijdloze humor uit de stad achter de duinen. Jacobse en Van Es worstelen zichzelf door het leven als “vrije jongens” en gaan in deze aflevering op pad om een “bakkie”te kopen om zo hun illegale praktijken te vergemakkelijken.

Shred

We blijven bij de live uitvoeringen, alleen dan nep. Het heet een shred en het betekent dat de maker van het filmpje zelf geluid (muziek) onder de beelden van een bestaande live uitvoering heeft gezet. Dit met doel om het geheel uit z'n verband te trekken en te verkrachten. Zie mensen als Eric Clapton, en Santana ineens spelen als een lid van de Josti band. Erg knap gedaan qua timing en erg grappig.

Salad Fingers

Het volgende filmpje kwam ik al een paar jaar geleden tegen. Het is een horror flash cartoon gemaakt door de Brit David Firth (UK). Het gaat over een poppetje met vingers van sla die in allerlei mysterieuze situaties terecht komt. Vrij eng als je onder de paddo"s zit.

Red Light Boogie featuring Sean Price "Heat Rock"

Wie zou ik zijn als ik niet iets zou laten zien waar ik zelf aan heb meegewerkt. Het is de muziekvideo van de track "Heat Rock". Een door mij geproduceerde samenwerking tussen de Amsterdamse Sugacane en de Amerikaanse underground Hip Hop legende Sean Price. De video is tijdens het opnemen van de track in mijn studio gemaakt door video legende Teemong uit Eindhoven.

Explosie

En we eindigen natuurlijk met een grote explosie, net als bij alle cd's van Ome Henk. Hier zie je een chemische fabriek die na een brand in 1 klap explodeert. Run for cover!!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten