Sander Van de Vijver


Hallo, ik ben Sander Van de Vijver. Ik ben 22 jaar, afkomstig uit Mortsel, bij Antwerpen, afgestudeerd in de beeldende kunst en nu bezig aan een master in de filmstudies (o, onze generatie en hun eeuwige studeren…). Ik ken Tim enzo via Habbekrats, waar ik vorig jaar stage liep, en daar ben ik heel dankbaar voor. Ik volg Twitter nauwgezet, ook al lijkt dat niet zo, en alles dat ik doe en heb gedaan staat verzameld op www.gringoflash.com.

Elliott Smith - Lucky Three

Lucky Three, een kortfilmachtige combinatie van akoestische nummers van Elliott Smith en beelden gemaakt in zijn thuisstad Portland, is zonder twijfel een van de indrukwekkendste aaneenschakeling van live performances die ik ooit heb gezien. Elliott Smith is er natuurlijk wel de persoon naar, met zijn vettig haar en zijn mes-door-het-hart zelfdoding, maar damn, deze nummers, deze man, deze video, alles eraan is zo bescheiden, brutaal mooi.

Unforgivable #1

In Unforgivable #1 vertelt een jongeman in een bos het relaas van een dag in het winkelcentrum en het naar zijn normen onacceptabele gedrag van een meisje dat hij daar ontmoet. De optelsom van de random setting, de extreme vuilbekkerij, het constante gegniffel van de cameraman en het bij momenten in lachen uitbarsten van de verteller zelf maken het een briljante monoloog.

Cat Power - Maybe Not

Ik ben al enkele jaren verliefd op Chan Marshall, ofte Cat Power. Daar ga ik geen doekjes om winden. Ik hou van wat ze zingt, hoe ze zingt, hoe ze ongemakkelijk heen en weer beweegt op het podium. Ze kent haar Dylan, Guthrie en Waits, draagt veel te grote houthakkershemden in deze liveversie van 'Maybe Not', een fluweelhese mokerslag van een nummer. Ze blijkt nogal bipolair te zijn in haar doen en laten, dus ik hoop dat ze het goed heeft in haar leven en geef haar nog even de boodschap mee dat ze altijd een van mijn hemden mag lenen.

Look Around You - Sulphur

Look Around You is een parodie op BBC schooltelevisie. Niet de over-the-top parodie die je zou verwachten, maar heel subtiel, balancerend tussen een schoolse realiteit en heerlijk absurde Britse humor. Deze aflevering gaat over Sulphur, maar ik raad je ten stelligste aan al de rest ook te bekijken.

IAM Petit Frere

Ik zou mezelf niet meer in de spiegel kunnen aankijken zonder hier een hip hop clip tussen te steken, maar heel veel van mijn favorieten zijn hier al gepasseerd of zijn wel gekend door iedereen. Vandaar, Franse hip hop! Marseille's finest, Wu-Tang samples, en enorm veel nostalgie.

Bottle Rocket Short - Part 1


'Bottle Rocket' was, voor het een feature film werd, een kortfilm die Wes Anderson samen met Owen Wilson schreef. Owen Wilson was, voor Shanghai Noon en Starsky & Hutch en van die dingen, echt een top-acteur. En dat wist ik tot voor kort niet. Hoewel ik alles vanaf The Life Aquatic iets minder vind, blijf ik steady zonder oponthoud dwepen met Wes Anderson, en dus ook hier op Nazomergasten.

Jason Lee New Stereo Site Welcoming Tre Flip

Niks beter om mee af te sluiten dan een steezy 360º flip. Op het lijstje dat ik bijhoud met 'mensen naast wie ik goed zou kunnen doorzakken aan de toog van een random café', staat Jason Lee, skateboarder-acteur, zeker ergens op de eerste pagina. De Jason Lee vanop dit filmpje tenminste, want blijkbaar is hij nu completely Scientologified, of hoe je dat ook zegt.

Mel Brooks - The Critic

Ik ken Mel Brooks eigenlijk enkel uit Curb Your Enthousiasm (ik ben niet echt het musical-type), maar deze korte animatie, over een stereotiepe New Yorkse Jood die naar experimentele cinema gaat zien, vind ik echt leuk. Charmante, grumpy old man. "I don't know much about psycho-analysis, but I'd say this is a dirty picture."

Felice Brothers - Her Eyes Dart Round


Ik ben altijd al fan geweest van glooiende velden met bossen, tenten en vooravondlucht (steek dat op de vele jaren scouts), evenals van the Felice Brothers, een bende Upstate New Yorkse broers waarvan er een 'Christmas' heet. Deze ongeschoren performance is the best of both worlds. Al hadden de toeschouwers hun 4x4's wel thuis mogen laten…

Baby Cakes - Diary #1

Baby Cakes is een personage ontsproten aan het brein van illustrator Brad Neely. Hij vult zijn dagen met role playing games en nadenken over de wereld rondom hem, meer bepaald over prangende thema's als seksualiteit, leven en dood en de vraag of zijn omgeving al dan niet bevolkt wordt door tovenaars. Hij verwoordt zijn naïeve, maar op een manier doordachte bevindingen in een reeks fantastische filmpjes, waarvan het bovenstaande het eerste is. Ik plaats hem zonder terughoudendheid op een sokkel als de meest charmante man-baby ooit gecreëerd.

Zo, ik hoop dat jullie het wat leuk vonden, ik vond het in elk geval afgrijselijk moeilijk om samen te stellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten