Erik Molkenboer


Hallo, ik ben Erik Molkenboer, geboren op 21 september 1987 te Eindhoven, maar tegenwoordig wonend in Nijmegen. Ik ben afgestudeerd communicatiewetenschapper, masterstudent Journalistiek, cartoonist voor o.a. studentenblad ANS en cultuurblogger voor Stofwolk. En ik voetbal. En ik luister de hele dag muziek. Ik heb heel veel YouTube-filmpjes gezien in mijn leven en ik ben er ook net zoveel weer vergeten. De zoektocht in mijn geheugen bleek lastiger dan gedacht. Daarom veel muziek, want dat herinner ik me blijkbaar makkelijk.

Cartoons van Erik: KLIK

The National - Terrible Love

High Violet van The National is voor mij het album van 2010. Openingsnummer Terrible Love is op de plaat niet mijn grote favoriet, maar wordt in deze prachtige live-opname van Pitchfork naar een heel hoog plan getild.

Ariel Pink's Haunted Graffiti - Round and Round


Meteen nog een muzikaal hoogtepuntje van 2010: de bizarre muziek van Ariel Pink. Klinkt heel erg eighties maar ook weer niet, met Round and Round als uitschieter. De beelden uit dit filmpje zijn afkomstig uit de foute aerobics-film Perfect (met John Travolta). Prima combinatie!

Neil Young - A Man Needs A Maid

Drie jaar geleden verscheen de sublieme live-plaat Neil Young Live At Massey Hall 1971. The Loner solo in ’s mans beste periode, tussen After The Goldrush en Harvest in. A Man Needs A Maid is op Harvest in een enigszins kitscherig jasje gestoken; deze live-versie maakt meer indruk, mét een kleine verrassing na 5 minuten.

Family Guy - Zidane

Family Guy is een geweldige aaneenschakeling van nutteloze grappen. Waarvan deze blijkbaar het best is blijven hangen.

Sigur Rós - Hoppipolla

Sigur Rós gaf in 2007 een reeks gratis concerten, op verschillende open plekken in hun thuisland IJsland. Om 'iets terug te doen'. Het resultaat, gebundeld in de film Heima, is magisch. Ik had er graag bij willen zijn. Gelukkig zag ik ze een jaar later alsnog op Werchter.

Blunder

Lachen om blunders. Heul flauw, maar toch heul leuk. Zeker als ze maar 7 seconde duren. Bij het uitkiezen van de filmpjes vroeg ik mezelf af welk filmpje ik eigenlijk het vaakst heb bekeken. Dat moet deze blunder zijn, minimaal 50 keer achter elkaar, terwijl over de grond rollen.

The Beatles – Rain

Als ik dan toch veel filmpjes met muziek laat zien, dan mogen The Beatles in mijn geval niet ontbreken. En waarom dan niet het ‘obscure’ Rain, zowaar met clip.

Henri van Loon – De Wereld Draait Door in 3 minuten

Volgens mij zijn weinig mensen droger dan Henri van Loon. Ik zag hem vorig jaar ergens, in een show van Comedytrain. Ik lag/lach jankend onder tafel, terwijl er bij veel mensen nog geen grinnik vanaf kon. Deze sketch bewijst zijn kwaliteit.

The Dying Hippo’s – In My Head

Verschrikkelijk aanstekelijk deuntje met een dolle clip.

Indiana Jorgen and the Secret of Sukhothai

Het laatste filmpje gebruik ik om mezelf een veer in de kont te steken, aangezien het schitterende camerawerk en een deel van het scenario van mijn hand zijn. Zo had de comeback van Indiana Jones er uit moeten zien, in plaats van wanproduct The Kingdom of the Crystal Skull.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten