Thomas De Vreese


Hallo Hollanders,
Voor ik mezelf voorstel wil ik even zeggen dat ik weet dat niet alle Nederlanders Hollanders zijn. Ik weet dat Holland slechts een streek is in het westen van Nederland, bestaande uit Noord– Holland en Zuid – Holland. Eigenlijk is het dus belachelijk dat wij, Belgen, alle Nederlanders Hollanders noemen. Eigenlijk zouden Nederlanders dan alle Belgen even goed Brabanders of Antwerpenaren kunnen noemen. Maar dat doen jullie niet, omdat dat niet logisch zou zijn. Wel, wij Belgen, zijn allesbehalve logisch, en daarom noemen wij alle Nederlanders Hollanders.

Zo.

Hallo Hollanders
Ik ben Thomas De Vreese, opgeleid tot art director op Sint Lucas Gent en Sint Lukas Brussel, stages gedaan als art director/copywriter in enkele reclamebureaus en blijven hangen als copywriter bij mortierbrigade. Als eerste Belg op deze blog, dacht ik enkele inspirerende Belgische (Vlaamse) tv momenten op jullie los te laten, aangevuld met leuks uit de rest van de wereld.


Retsen detsen soa sletsen


Om er zeker van te zijn dat de Vlaamse filmpjes goed verstaanbaar zijn, dit mooie voorbeeld om jullie wegwijs te maken in de schatkamer van woordenschat die de Vlaamse taal is. Een jonge gast wordt geïnterviewd over goa en schud tijdens zijn pleidooi enkele fabelachtige termen uit z’n mouw. Een kleine toelichting:
“Retsen detsen de soa sletsen”: euhm ...
“Vollen dees”: heel uitbundig
“De spirituele gans de kust mijn kloten”: het spirituele en alles wat daarbij komt kijken

Zonnebloem


En dan hier de goa scene in de praktijk, en iemand die er wel spiritueel om doet. Dankuwel YouTube.

Buiten de Zone – De Roze Ridder

Buiten de Zone is één van de populairste Vlaamse programma’s aller tijden. Ikzelf moet ongeveer tien of elf jaar zijn geweest toen ik het voor het eerst zag, en ofwel ben ik bijster weinig geëvolueerd sinds dan, ofwel is het tijdloze humor, want ik vind het nog altijd grappig. De serie gaat over een groep studenten die in hun vrije tijd bij een hulptelefoon voor jongeren werken: de jongerenfoon. Wegens niet echt veel oproepen neemt de fantasie telkens de bovenhand wat hilarische televisie oplevert. Een mooi voorbeeld: de Roze Ridder, kijk en geniet van een stuk Vlaamse televisiegeschiedenis.

0.02mm



Tijd voor wat reclame. Deze spot is zo simpel, zo juist, zo goed, en toch zo anders dan alle zeer juiste en zeer goede spots. Bovendien is het een Japanse spot, die warempel begrijpbaar is voor ons uit de westerse wereld. De eenvoud van 2 geliefden die naar elkaar toerennen, eerder low budget gefilmd lijkt me, met een soundtrack die net doet wat hij moet doen, niks meer, niks minder, en het meest geniale gebruik van lengtematen, ontroert mij keer op keer. Ik zou het gepromote product er zelfs bijna door gaan gebruiken.

Aanrijding in Moscou

Ah, die heerlijke huig-r, die doodnormale woorden die zoveel rijker worden door de vettige uitspraak ervan, dat schone Gentse dialect. Aanrijding in Moscou speelt zich niet af in Rusland nee, Moscou uit de titel verwijst naar een buurt, en een tramhalte, in de Gentse buitenwijk Ledeberg. Deze film vertelt een complexloos liefdesverhaaltje over Johnny de vrachtwagenbestuurder en Matty de 10 jaar oudere gescheiden vrouw, samengebracht door, ... een aanrijding. De figuren in de film zijn marginaal, maar op zo een sympathieke manier dat we eigenlijk allemaal wel marginaal willen zijn. Enjoy het volgende vree wijze fragment.

Alles Kan Beter


Nog wat Vlaamse televisiegeschiedenis. Alles kan beter was een humoristisch programma van Mark Uyterhoeven (sportjournalist, talkshow host, programmamaker, ... hij kan veel). Het programma bestond uit een panel van vier wisselende bekende Vlamingen dat elke week opnieuw inspeelde op de actualiteit op een sublieme manier, achteraf veel gekopieerd, maar nooit geëvenaard. In dit fragment wordt de toen nog nieuwe teleshopping onder handen genomen.

Blogotheque - Phoenix


Waarschijnlijk kent iedereen de “concerts a emporter” van de Blogotheque ondertussen, dus is deze van Phoenix niet vernieuwend ofzo. Achja.

Night on Earth


Iedereen kent Coffee and Cigarettes van Jim Jarmush, maar een andere favoriet van mij is Night on Earth. Deze film bestaat, net zoals Coffee and Cigarettes, uit verschillende korte verhaaltjes, vooral opgebouwd uit dialogen. Elk verhaal speelt zich af in een taxi op verschillende plaatsen ter wereld. Het fragment dat je hier te zien krijgt situeert zich in New York, waar een local een hilarisch gesprek voert met een Duitse immigrant.

Walter ‘Pico’ Michiels
Deel 1



Deel 2

F.C. De Kampioenen is, vreemd genoeg, één van de langstlopende Vlaamse sitcoms ooit. In het prille begin van de serie over het 3de rangs voetbalploegje was er het personage Pico, de spits van de ploeg. Plots werd het personage Pico geschrapt, dit is wat er toen gebeurde met de acteur die Pico speelde, Walter Michiels. Ingeleid door de legendarische Paul Jambers!

Nina Simone - My Baby Just Cares for Me



Jackie Wilson – Reet Petite


Of ik de muziek goed vond toen ik 4 jaar oud was, weet ik niet echt meer, maar toch zijn deze nummers sinds dan in mijn hoofd blijven hangen, en ondertussen vind ik ze subliem. Waarom beven deze nummers hangen, de videoclips die erbij hoorden. Ik moet duidelijk fan zijn geweest van stopmotion, of nee, plasticine eerder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten