Jos Kel


Zo’n 28 jaar geleden werd ik geboren in Utrecht. Mijn belachelijk toffe ouders gaven mij een zooitje namen en sinds die dag luister ik soms naar Jos, Dirk, Harm, Jan en Kel. In de loop der jaren is de naam Jan Aafoe daaraan toegevoegd, te danken aan een jongen die het verschil tussen mijn blanke en mijn zwarte kant niet meer kon onderscheiden. Vanuit die gedachte ben ik plaatjes gaan draaien samen met m’n broer en tevens superheld Roman Holiday. Ons repertoire; een goede mix van blanke en zwarte plaatjes. Ik doe ook andere dingen. Zo heb ik een diploma voor het zijn van Grafisch Ontwerper. Dus heb ik besloten daar dan iets mee te doen www.joskel.nl/… en dat gaat goed. Verder eet ik graag eten op. Een wijs man zei rond 07:24 hierover: "…daarom het heet toch opeten". Maar dat is niet de enige reden waarom ik eten graag opeet. Ik vind het simpelweg sneu voor het eten om niet opgegeten te worden. Eten heeft vaak veel moeite moeten doorstaan om eten te worden. Niet opeten is ronduit lullig. Tevens raad ik je af mij op Google te gaan zoeken. Je zal dan namelijk denken dat ik iets te maken heb met schaamhaar, wat helemaal niet zo is, maar iemand die het NRC heeft gelezen, wel zo heeft doen overkomen. De persoon in kwestie is alleen vergeten te vragen of het NRC stuk gebruikt mocht worden en is vervolgens vergeten dat niet iedereen die baard dragend is, daadwerkelijk ook in een schaamhaar presentatie wilt zitten... Maar los daarvan ben ik een groot fan van het internet. En van jullie.

West Side Story – prologue

Als kleine jongen werd ik blootgesteld aan de verfilming van West Side Story uit 1961, wat daarvoor een Broadway musical was. Ik vond het fascinerend te zien dat al die mensen Michael Jackson zo goed na konden doen. Gelukkig heb ik een papa die toen gelijk uitgelegd heeft dat het precies de omgekeerde situatie was. Desalniettemin was ik ‘hooked’ aan de film, de muziek van o.a. Leonard Berstein, de spanning, de dans en dat in de mix met stoere straatbendes uit de Upper West Side van New York. Classic.

Michael Jackson – Speed Demon

Zojuist noemde ik zijn naam al: Michael Jackson. Zijn inspiratie van bovenstaande kan je vooral terug zien in de clip ‘Beat It’ die 22 jaar later op de kijkbuis verscheen. Maar wat ik graag wil laten zien is de crazy verknipte gedachtegang die zijn eigen genialiteit te boven schiet, in iedere positieve zin van het woord. In zijn eigen film Moonwalker bedenkt Jackson dat hij voor één nummer een intro kan maken waarbij hij achternagezeten wordt door poppen, kan veranderen in een konijn dat kan motorrijden, jetskiën, vliegen en weer terug kan transformeren naar zichzelf, om vervolgens een dansje te doen in de woestijn met het konijn dat hij zojuist zelf was. Snap je het nog? En daartussen zit veel droge humor waarin je Steven Spielberg, Sylvester Stallone en andere tegen komt. Natuurlijk ook allemaal als pop. De ironie…meesterlijk, net als de beat!

Influencers

Je begrijp dat Influencers niet kan ontbreken als ik kijkt naar de eerst filmpjes. Je ziet hier een korte documentaire over de invloed van creativiteit en hoe trends de hedendaagse muziek, entertainment en mode beïnvloed. Wat uiteindelijk weer te zien is in de H&M, voor de fashion victims. Must see!

The Diving Bell and The Butterfly (Le scaphandre et le papillon)

Ik ben een groot fan van The Diving Bell and The Butterfly. Zowel de film als het boek (Le scaphandre et le papillon). In deze situatie is het zo dat de film later kwam dan het boek, maar wel meer kracht heeft kunnen gegeven aan het verhaal. Best uniek. Een waar gebeurd verhaal: editor van modeblad ELLE, Jean-Dominique Bauby, communiceert en schrijft een boek met één oog. Hij is na een beroerte compleet verlamd geraakt maar weet je mee te nemen naar fantastische ervaringen en fantasieën. Stoer, emotioneel en vooral belachelijk mooi verfilmd met regie van kunstnaar Julian Schnabel.

Segundo de Chomón - Les Kiriki, acrobates japonais (1907)

Optische illusie is een meesterwerk, maar kan ook erg grappig zijn. Ik vond dit in ‘de oude doos’ van YouTube. Het werk van pionier Segundo de Chomón is zo goed gedaan voor die tijd, dat het vele film kunstenaars vandaag de dag nog beïnvloed. Je kan dit terug zin in de overbekende YouTube artiest PES bijvoorbeeld: KLIK.

The Dark Side of the Lens

Wie is die dude die al die foto’s en filmpjes maakt in het water, wanneer sexy surfers voorbij komen door de monster golven?! Nou, dat kan bijvoorbeeld Mickey Smith zijn. Heel bewust heb ik geprobeerd om al het HD geweld van vandaag de dag een beetje te vermijden. Vooral omdat veel van hetzelfde is. Maar er zitten natuurlijk pareltjes bij die veel meer zijn dan alleen maar mooi: The Dark Side of the Lens.

Kanye West – Runaway

Nu we toch op een crazy level van film maken en filmbewerking zitten, laat ik voor iedereen die het nog niet wist, de next level of being a hiphop artist zien. Te gekke kleuren in een weird jasje wat uitstekend werkt voor de begeleiding van zijn nummers. En nee, zijn ego steekt hier niet uit. Kanye is gewoon vooruit gaan lopen.

Lil Wayne – Gossip Live at BET Awards

Ik blijf even bij muziek. Er moet namelijk Lil Wayne genoemd worden. The best rapper alive is voor mij namelijk inspirerend: grappig, zielig en krachtig tegelijk. In 2006 brak hij op mn iTunes door (dank aan Roman Holiday) met Dedication 2 en in 2007 met het bovenstaande optreden. Zoveel energie, zulke twisted rapflows en in zijn lyrics en stem hoor je de oprechtheid en liefde voor hiphop. Hij leeft het.

Father and Daughter – Michael Dudok de Wit


Ik heb het nog niet gezien, maar kan mij goed voorstellen dat dit filmpje hier al voorbij is gekomen. Zo niet, shame on y’all! Deze Oscar winnende animatie is een genot om naar te kijken. Tien jaar geleden maakte Michael Dudok de Wit deze animatie. Het verhaal in samenwerking met de herkenbare, getekende situaties, vormen een ware korte speelfilm.

The Invention of the Universe (In Two Parts. One After the Other.)

Afsluiten doe ik graag een beetje happy. Alles van Steven Harrington maakt mij blij. De wereld in zijn hoofd is grappig, in iedere simpele vorm. En wanneer dat ‘tot leven komt’ in een stopmotion animatie… win win situatie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten