Hans van Rijs


Ik ben Hans van Rijs, ik begon mijn carrière in de reclame op de eerste dag dat de ster begon uit te zenden, ik meen in ergens rond 1967. Van reclame films had werkelijk niemand verstand en ik wel het minst. De enige reden dat ik werd aangenomen was dat ik redelijk Engels sprak en mijn baas, de TV producer bij het reclame bureau JWT uit Amerika kwam. Bijna alles wat er gemaakt werd deden we in Londen met wat later beroemde speelfilm regisseurs werden Ridley en Tony Scott, Hugh Hudson, Peter Webb. Voorbeelden zoals nu via YouTube bestonden niet en de enige manier om iets te zien in het buitenland was naar filmfestvals te gaan. Cannes en Venetië waren toen al de jaarlijkse snoep-reisjes. De eerste keer was ik verbijsterd van wat men elders in de wereld maakte....HUMOR bijvoorbeeld…...was totaal not done in Nederland.


Benson & Hedges

Een van de eerste filmpjes waarbij ik dacht, dat wil ik ook maken was voor Benson & Hedges Gemaakt ergens in de 70-er jaren. Met ook nog eens beroemde acteurs. Peter Sellers en Spick Millican voor B&S. Zoiets was op dat moment ergens eind 70tiger jaren onbestaanbaar in Nederland. Bekende acteurs die een reclame filmpje maakte. Rijk de Gooyer was zo'n beetje de eerste voor Paturain. Trouwens het hele vak stond nog laag op de "Hip" ladder. Als ik toen op een feestje vertelde dat je in de reclame zat stond je de rest van de avond alleen.

Hamlet - Photobooth

Deze won goud op elk festval waar het heen ging. Ultra simpel, camera vast en geen gezoom. Geen onnodig gesnij. Dit was toen echt Engels werk.

Joe Sedelmeyer

Toen kwam voor mij een soort van herkenning, deze regisseur (Joe Sedelmeyer) deed wat ik ook in Nederland deed. Camera met groothoek lens iets hoger dan nomaal nergens aankomen en de acteur het werk laten doen. Ook vond ik zijn filosofie :"je moet entertainen om de aandacht van de kijker er bij te houden iets wat mijn idee van reclame maken bevestigde. Als regisseur moet je zorgen dat de kijker het packshot haalt en de commercial nog eens wil zien.

Wendy's Commercial

Absoluut meesterwerk van boven genoemde regisseur, als je dit vandaag zou bedenken had je weer goud. Alles klopt aan deze commercial, Cast, Camera, Editing. Stink jaloers.

Monty Python Pilot

Op een gegeven moment werd ik naar Londen gestuurd om een toen nog totaal onbekende John Cleese te porren voor een commercial in Nederland . Hij gaf mij het bovenstaande filmpje mee wat ze met Monty Python gemaakt hadden als pilot voor de BBC. Althans het voetbal gedeelte. Helaas het origineel kwijt geraakt. Stond nog op een Philips 2000 cassete.

ABC Sport

Dit is voor ABC sport, meesterlijk en jaloers makend grappig.

Leslie Nielsen Dutchtone

Ten slotte wat eigen werk wat ik nu nog steeds leuk vind.

Remia

Met deze Remia commercial heb ik reuze succes gehad in Frankrijk. de creative konden het zo maar naspreken in het Nederlands begrepen echter niet wat ze zeiden. Deze commercial voldoet aan al mijn ideen hoe ik een commercial wil maken. Meesterlijk casting van totaal nieuwe types. De hele dag slijpen en schaven aan het acteren van 30 seconde filmpje. Moest een een take vonden we. Toen om 4 uur de art director binnen kwam en zei: "Misschien leuker als hij zou stotteren" begonnen we weer van voor af aan. Camera is verankerd en de acteurs doen het werk. Een tijd lang heb ik veel 'one-takers' gemaakt zoals deze.

Melkunie

Deze commercial voor Krijn van Noordwijk en Robert Jansen is an all time favoriet. Was bedoeld als een ONE TAKE commercial maar Leon Vekade van Post Office waar ik altijd monteer besloot na afloop alle leuke stukjes van de diverse takes achter elkaar te zetten... Op de film academie in Londen heeft het als voorbeeld gediend dat uiteindelijk alles kan in montage als het maar leuk is.

Sylvie van der Vaart

Mijn eerste werkje voor internet..1.500.000 hits in 1.5 week. Not bad voor een beginner.

In the life of another

Tot slot: now for something completely different: Bekijk vooral het bovenstaande filmpje eens.. dan zie je wat echt van belang is. Prachtig filmpje van Nic Askew.

3 opmerkingen: