Maartje Ongering


Hallo. Ik ben Maartje. Sommigen kennen mij als maartjemaartje want zo heet ik op Twitter. Anderen kennen me als ‘zusje van’ omdat ik twee broers en een zus heb die best wel aanwezig zijn. Verder verkeer ik me regelmatig in het Amsterdamse dag- en nachtleven, ben rayonner bij BNN (whatever that means), bijna Bachelor of Arts, werk ik mee aan filmpjes onder de naam MaartjeMaartje en ben best wel druk. Ik bijt op lolly's, heb een hekel aan Bono en kan bloemfiguurtjes maken met mijn tong. Oh ja, ik speel ook nog trommel en zing in de band Crystals for War Zones.
Hieronder een paar filmpjes die mijn brede interesse redelijk dekken. Enjoy.


Nigeriaanse Titanic

(Insluiten op verzoek uitgeschakeld, voor video: KLIK.)
Tussen Hollywood en Bollywood zit Nollywood, want in Nigeria maken ze ook films. Die films zijn niet altijd heel mooi, maar het idee is er. Om kosten te besparen gebruiken ze ook stukjes uit Hollywoodfilms en maken ze daar hun eigen scènes tussen.
Moeten jullie nu raden wat origineel is en wat niet. Let ook op het t-shirt van de Nigeriaanse Rose als ze haar versie van 'My heart will go on' vertolkt.

Indiaas bedrijfsfeest

Toen ik een half jaar in India zat was ik getuigen van een bedrijfsfeest. Blijkbaar drinken die Indiërs niet zo vaak en is dit feest hun jaarlijkse alcoholische hoogtepunt. Jammer dat het moment waarop volwassen mannen naar ballonnen gingen springen er niet op staat. Tip: Kijk dit filmpje tien keer en let elke keer op een ander.

Muppets Bohemian Rhapsody


(Insluiten op verzoek uitgeschakeld, voor video: KLIK.)
Omdat we de originele allemaal meer dan beu zijn. En de Muppets briljant zijn. Vooral vanaf 01:50. ‘Nough said.

Lex & Arie

Ik heb een soort voorliefde voor oude mensen. Dat klinkt als een fetisj maar dat is het niet. Omaatjes en opaatjes zijn gewoon schattig en aandoenlijk. Superopa is natuurlijk Lex Goudsmit, bekend als Lex uit Sesamstraat. Toen-ie ook nog over een geel vogeltje ging zingen was ik helemaal om.

Hindi Birthday To You

Ik ga nog even door met die rare Indiërs. Nu een verjaardagsliedje in Hindi. Die man met tulband is echt baas. Het vetste is nog dat het liedje is gepost door het kind van de zanger, die trouwens Nirmal Sandhu heet. Zoals al in het onderschrift staat: Check out his new CD ‘Dostan Di Dosti’! Oh ja, de cheerleaders zijn mannen.

Mini Moppentrommel

Omdat Henny Huisman en zijn t-shirts bijna vergeten zijn. De vormgeving is ook briljant, hoe pastel wil je het hebben? En dat eerste kind is het coolste ooit. Maar serieus: Hoe krijg je een banaan recht?

Coeur de Pirate - Comme des enfants

(Insluiten op verzoek uitgeschakeld, voor video: KLIK.)
Als je niet verliefd bent word je het wel na dit nummer en de bijbehorende clip. Franse liedjes zijn altijd al lief, maar vooral als ze door een blond meisje worden gezongen en ze met haar wederhelft de stad gaat versieren met slingers. Dat die jongen gay is maakt nu even niets uit.

New Boy

Mooi filmpje met kinderen die retegoed kunnen acteren. Waarom is dat toch dat Nederlandse kindacteurs gruwelijk irritant zijn terwijl Scandinavische en in dit geval Ierse kindjes de sterren van het doek spelen. De intro van dit filmpje met bijbehorende muziek is trouwens irritant goed in zijn simpelheid.

Ginewine - Pony

(Insluiten op verzoek uitgeschakeld, voor video: KLIK.)
Een van de meest sexy nummers ooit. Ik ben sowieso fan van onsubtiele metaforen maar dit is toch wel een van de betere. Ride it, my pony.

Kinderen voor Kinderen - Make-up


De jaren 80 in een notendop. Een meisje met een monobrow in een housejasje dat over haar moeder met rouge en getoupeerd haar zingt. De split screens zijn helemaal op zijn plaats. De Kinderen voor Kinderen uit die tijd zijn sowieso beter dan die van de laatste jaren. Toen zongen ze over make-up en poesjes, nu over MSN en gamen. Tsss.

Modewijzer

Die make-up video deed me denken aan het geniale ‘modewijzer’. Zo’n plastic schijf bestaande uit drie delen zodat je zelf hoofden met lijven en benen kan combineren en het vervolgens moet overtekenen met een krijtje. Project Runway my ass.

Simon & Garfunkel – Mrs. Robinson

Ik wil echt zo graag naar dit concert. Maar dat kan niet want het is al afgelopen. En waarschijnlijk was ik nog niet eens op dees’ aard. Gelukkig heeft iemand het op YouTube gegooid zodat we allemaal jaloers kunnen zijn op de mensen die er wel waren.
Let vooral op Art Garfunkel en de manier waarop hij daar staat. Het lijkt alsof hij die kleren de hele dag al aanhad en ongepland op een podium terecht is gekomen. Als afsluiter dus Mrs. Robinson.

1 opmerking: