Renske Bouten


Hoi, ik ben Renske. Net iets te langzaam afgestudeerd aan de kunstacademie in Maastricht. Ik kan mezelf namelijk heel makkelijk afleiden. Daarom ben ik vorige maand ook gestopt met een master aan dezelfde kunstacademie. Op dit moment afwachtend op een officiële goedkeuring om in Leuven iets heel anders te gaan studeren. Aan een echte universiteit. Ik hoop dus dat ik zeer binnenkort ga verhuizen, ook al hou ik van Maastricht. Heel veel eigenlijk. Over twee jaar kom ik hier dus gewoon weer braaf terug en ga ik nooit meer weg. Dat zal veel noorderlingen gek in de oren klinken, maar dat maakt mij niet uit.
Ik hou van optredens in alle soorten en maten. En ik ben gek op exposities en tentoonstellingen, ook al kan ik er als de beste flink gapend doorheen lopen. Mijn YouTube-geheugen is niet zo goed in filmpjes onthouden die ik wel zou moeten onthouden. Daarom hier beneden een bescheiden lijstje van meer recentere filmpjes uit mijn twee favoriete categorieën.


Phoenix Blogotheque

Een waarschijnlijk bekend opwarmertje om te beginnen. Het filmpje wat ik dagelijks op zou kunnen zetten om me keer op keer kippenvel te blijven bezorgen. Maar dat doe ik natuurlijk niet. In plaats daarvan blijf ik trouw Blogotheque-en om zo af en toe meer van dit soort kippenvelmomentjes te ontdekken. Maar deze blijft gewoon de beste.

Black Cap Sessions

Black Cap Sessions, zo’n zelfde concept. Ik heb heel vaak zo’n momentje dat ik even geen idee heb ‘welke plaatje nu weer op te zetten’. Scrollend door de afspeellijst, ondertussen radio op de achtergrond. En dan is het allemaal gewoon niet wat je wil horen. Bon Iver! Hoewel hij eigenlijk zo’n ontzettende sfeerbepaler kan zijn, is het wel iets dat ik elk moment van de dag zou kunnen luisteren. Lekker.

Laser cut phono record presentation: "LASER" - "BACK IN"


Ik heb eigenlijk niks speciaals met LP’s. Behalve dat ze zo mooi retro zijn. Waarschijnlijk komt dat gewoon omdat ik ten eerste geen LP-speler heb, ten tweede geen plek zou hebben om er toch een te hebben, en ten derde daarom al helemaal geen geld uitgeef aan de platen. Toch ben ik op een niet-kwaad-bedoelde manier jaloers op mensen die wel zo’n verzameling hebben. Of die zo artistiek slim zijn om gewoon zelf LP’s te gaan maken. Over smaak van deze jongen valt te twisten, maar creatief is het wel.

Maccabees

Dit nummer van de Maccabees is net wat zoetsappiger dan het gemiddelde nummer van hen, maar dat maakt de video niet minder leuk. Ik hou wel van zo’n dingetjes. Lekker geknutseld.

Alexander Thieme

Over geknutseld gesproken. Dit filmpje is een video performance van Alexander Thieme, een kunstenaar afkomstig uit Rusland en woonachtig in mijn favoriete Denemarken. Hij knipt een groot stuk papier in twee stukken. Een helft daarvan knipt hij weer in twee stukken. En zo verder totdat het niet meer gaat. Ik zat er even helemaal in. Zenuwslopend, zoveel rust dat die man in zich heeft om de stukken papier netjes aan de kant te leggen en daarna lekker verder te knippen, maar zonde om het filmpje tot net iets voor het einde door te spoelen.

My little piece of privacy


En dan nog zoiets. Dit filmpje deed me denken aan een opdracht een aantal jaar geleden op de kunstacademie. Iets met privacy. Voorbijgangers kijken toch praktisch altijd bij de medemens naar binnen als ze de kans krijgen? ... Als ze de kans krijgen.

Verborgen camera

Ik hou eigenlijk niet zo van candid camera’s enzo. Maar zolang het onschuldig is, is het prima. Deze is zelfs leuk. Misschien door het muziekje, misschien alleen als je erbij bent geweest. Op deze expositie van 6 jonge architectonische vormgevers, was een verborgen camera geplaatst op een plek waar elke bezoeker langs moest. Voor de vormgevers een manier om reacties over hun expo te testen, en voor de oplettende bezoeker een leuk extraatje. Dit is een samenvatting van een van de drukst bezochte dagen.

Guillaume Nery base jumping at Dean's Blue Hole

Iets heel anders. Je moet het beeld even schermvullend maken, zodat je niet wordt afgeleid. Het is zo ontzettend mooi gefilmd. Het is zo ontzettend indrukwekkend. En ik had mijn hart spreekwoordelijk in mijn keel zitten. Volgens mij heeft die man hele grote longen.

Bombay Bicycle Club

Ik hou heeeel veel van Bombay Bicycle Club. Ik vind dat de iets minder aantrekkelijke maar schattige jongen een wel heel erg aantrekkelijke stem heeft. Dit groepje maakt me blij.

The Black Keys

Vorige maand heb ik deze live gezien. En ze waren nog beter dan ik en mijn fijne gezelschap ooit hadden gedacht. Ongelofelijk hoe maar twee personen zoveel geluid kunnen maken. Ook deze man heeft een fijne stem. En samen maken ze fijne muziek. Ik verkies de oude albums boven de nieuwe, maar deze nieuwere clip boven alle slechte YouTube-filmpjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten