Lisanne Creutzburg



Heeej, leuk dat je kijkt! Deze keer een dame uit het land van Afgestudeerd Grafisch Ontwerper Aan De Koninklijke Academie Voor Beeldende Kunsten Den Haag (ook wel AGOADKAVBKDH genoemd). Werkt nu vanuit het o-zo gevreesde zwarte gat aan een carrière als vrije freelancer en doet daarnaast vriendendienstjes als columnist en drinkmaatje. Houdt van grapefruits bij het ontbijt, maar is te lui om dat elke ochtend te pellen, is extra lief voor drummers en vindt Cola zonder prik ook nog best te drinken. De volgende filmpjes geven een beeld van wat mij raakt en interesseert. Een saaie hoop stront voor de een, maar misschien wel life-changing voor de ander. Enjoy!


Flight Of The Conchords - Jenny


Laten we beginnen met iets luchtigs. Als ik moet huilen en ik wil eigenlijk liever lachen, kijk ik naar Flight Of The Conchords. Ze maken nummers over de meest willekeurige dingen, zoals dit gesprek tussen een man en een vrouw en een ongemakkelijk misverstand. Naast dat ze live-shows doen, hebben ze ook een heel grappige eigen serie. Hier van zijn ook stukjes te vinden op YouTube. Als je dit allemaal hebt bekeken moet je dat maar even opzoeken. Maar niet nu, want dan kijk je de andere filmpjes niet meer.

Coffee & Cigarettes (Iggy Pop & Tom Waits)

Een meesterwerk van Jim Jarmusch. In deze film zie je elf bijna onzinnige gesprekken tussen verschillende mensen. Het gesprek doet er eigenlijk niet toe. De rode draad is, zoals de titel al voorspelde, koffie en sigaretten. Dit is een stuk met Iggy Pop en Tom Waits. Lekker ongemakkelijk, maar ergens toch komisch. Aanrader is ook het stuk met GZA, RZA (Wu-tang Clan) en Bill Murray.

Screamin' Jay Hawkins - I Put A Spell On You

Voor diegenen die bovenstaande film hebben gezien, kennen waarschijnlijk ook het nummer dat je hoort tijdens de eindcredits. Dit nummer is van een prettig gestoorde Soul Shocker: Screamin' Jay Hawkins. Dit filmpje laat zien wat voor entertainer hij was. Check vooral het bot-snorretje en het doodshoofd op z'n 'staf' die gewoon lekker doorsmoked tijdens het geraaskal van Screamin' Jay.

Ik Haat Habbekrats


Habbekrats is een ontwerpbureau dat veel bekende projecten op zijn naam heeft staan. Dit filmpje is een te droge aankondiging van de komst van het Habbekrats boek. Nog nooit zo krom gelegen om een man in een boek.

Fallen Art

YouTube kent vele kanalen. Sommigen vol met haat-oproepende ellende, sommigen nog enigzins interessant. Zo is er ook een kanaal op YouTube waar een mens altijd wel plezier uit kan halen: Future Shorts. Future Shorts is een initiatief voor jonge opkomende filmmakers om hun werk te presenteren. Er zit veel mooi werk bij, zoals deze animatie waarin de benaming 'oorlogsheld' een hele andere betekenis krijgt.

Be Kind Rewind (sweded trailer)


Wie houdt er niet van het werk van Michel Gondry. Ja, ook ik zou 'forever twelve' willen zijn en de hele dag kleien en tekenen. In zijn laatste film 'Be Kind Rewind' worden de films in een videotheek van de banden gewist door een magnetisch ongelukje. Om de zaak te redden moeten er nieuwe films op de planken komen. De oplossing is om deze zelf te gaan namaken. Dit wordt 'sweden' genoemd. De trailer van de film is door Gondry zelf ge-'swede'. Natuurlijk weer door lekker crea-bea te knippen en te plakken. Misschien beter om de echte trailer eerst te kijken, want door zijn franse accent begrijp je er waarschijnlijk niks van.

Powers of 10


Niet voor niets 'Best of YouTube'. Een interessant filmpje over het universum. Voor de tijd waarin het gemaakt is lekker vooruitstrevend en mooi in elkaar gezet. Je wordt verder de ruimte in genomen dan een mens ooit is geweest.

2 Truths + 1 Lie

Intens filmpje over de waarheid die we zelf vaak niet kunnen/willen geloven. Visueel eenvoudig maar de sfeer is heel grijpend.

The Tell-Tale Heart

Een geweldig geanimeerde korte film uit 1953 gebaseerd op het gelijknamige korte verhaal van Edgar Allan Poe. Ik was altijd al gefascineerd door Poe. Op mijn twaalfde had ik al een aantal van zijn verhalen gelezen (natuurlijk speciaal aangepaste, minder complexe versies) en nog verbaas ik me over zijn gestoorde fantasie. Dit filmpje geeft de sfeer die in zijn werk naar voren komt heel goed weer. Dit was trouwens de eerste x-rated cartoon (adults only) in Engeland. Ik moet toegeven, hij is best creepy. Alleen jammer dat de kwaliteit een beetje klote is.

Bill Withers - Use Me

Ik sluit af met een held op soul gebied: Bill Withers. Dit is een live versie van het nummer Use Me. Het mooie van YouTube is dat je toegang krijgt tot archieven van jaren geleden, maar ook illegale bootlegs van concerten die je jammer genoeg moest missen. Check ook de live versie van 'Grandma's Hands'. Let in dit filmpje vooral op de drummer. Hij heeft er zin in. Crazy cat!

Einde

- - - - - - - - - - -

NEXT: Maarten Kuypers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten