Louk Derks


Mijn naam is Louk Derks. 21 jaar en geboren in een klein dorpje met een grote naam; America. Ik studeer Advertising op WdKa en ben dus een Limburger in Rotterdam. Naast het bespelen van de pauken in het Fanfare orkest van America, drum ik in een popbandje genaamd She’s Got Legs, en ben ik vorige maand nog in de 013 naar Slayer geweest.

Hieronder mijn 10 favoriete Youtube video’s. Of eigenlijk 10 voorbeelden waar ik blij van word.


Ratatat – Drugs

Toen ik voor mijn grafische opleiding stage liep bij een ontwerpbureau kwam ik in aanraking met gigabytes aan stockfoto’s. Die heb ik natuurlijk samen met alle lettertypes overgezet op mijn Macbook. Onlangs had ik nog een foto nodig en realiseerde me hoeveel trieste beelden er eigenlijk tussen zaten. De clip ‘Drugs’ van Ratatat door Carl Burgess heeft heel erg fijn gebruik gemaakt van deze afschuwelijke tak van fotografie.

Janine Jansen - Notes Of A Recording

(Insluiten op verzoek uitgeschakeld, voor video: KLIK)
Zoals ik in de korte intro al heb aangegeven speel ik in een fanfare orkest. Ja, inderdaad, ik heb wel eens communicantjes van de school naar de kerk gebracht met mijn trom om mijn nek geknoopt. En ja we geven serenades op 50 jarige bruiloften in een feestzaal met kaasstengels in bekers op tafel. Maar waarvoor ik nog steeds elke vrijdagavond in America op de repetitie ben is voor de hardcore klassieke muziek. Ik kan daar van genieten. Naast Tiësto en André Rieu hebben we in Nederland nog een vertegenwoordiger in de muziekbusiness. Haar naam is Janine. Janine is een van werelds beste violisten en ook nog eens een mooie vrouw. De Carice van Houten van de klassieke muziek. Voor degene die nu al afhaken. Doe je ogen dicht bij de eerst volgende keer als je een goede film kijkt. Dan hoor je wat ik bedoel. En als je dan de week erna in het Concertgebouw bent en weer je ogen sluit, kun je zelf de film regisseren.

Festen

Sinds het zien van deze film heb ik bijna alle Scandinavische films gezien. Films waarbij de ondertiteling weer aan moet. Pure films. Dit is een Deense Dogma. Bij vele van jullie al bekend. Maar behoort tot een van mijn favoriete films dus ook in deze Top 10.


White lies - Death

(Insluiten op verzoek uitgeschakeld, voor video: KLIK)
Als ik liedjes van de Beatles, de Rolling Stones of andere klassiekers op tv of radio hoor ben ik altijd jaloers op het feit dat mijn ouders deze nummers hebben gehoord toen ze net uitkwamen. Getuige zijn van het moment dat het nog geen klassiekers zijn. Als ik op dit moment een liedje moet noemen waarvan ik denk dat het een klassieker kan worden, dan is het deze. Een akkoorden schema op de basgitaar die zo simpel is dat wij met de band in het oefenhok nog wel eens wat slopen.

Rory Sutherland - Life lessons from an ad man

Ik vind het een beetje lame om hier als studerend reclamemaker (mehh... vies woord) campagnes te laten zien die ik vet vind. Daarom een TED talk van een old skool reclameman. Rory Sutherland leert ons hier met scherpe Engelse humor een aantal basisprincipes waar we wat mee kunnen.

Ricky Gervais on Atheism


Na het lezen van Paul Ardens 'God explained in a taxi ride' een aantal jaren geleden ben ik eens goed gaan nadenken over mijn geloof. Ik ben namelijk, zoals verwacht, gedoopt in de kerk waar ik 20 jaar tegenover heb gewoond. Van al dat nadenken ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niet langer bij de club wil horen. En Ricky heeft vroeger ook zo’n verhelderend moment gehad.
'If there was a god... Why did he make me an atheist?'

Jiskefet in het wild.

Mijn vader is toneelspeler bij de plaatselijke toneelvereniging, mijn moeder doet daar de grime en ik af en toe de posters. Ik ben dus opgegroeid op repetitieavonden en uitvoeringen. Toneel zonder tekst vind ik het knapste. En daar is dit een mooi voorbeeld van.

Taylor Mali - What teachers make

Af en toe dan droom ik over een doorzonwoning in Amsterdam Zuid met een Bulthaup keuken, een nieuwe Aston Martin en een oude Saab voor de deur. En hoe ik dat geld ga verdienen om dit te bekostigen weet ik ook al; Crispin Porter & Bogusky wordt ooit een keer Crispin Porter Bogusky & Derks. Je raad al dat mijn voeten zo nu en dan nodig op de grond gezet moeten worden. Dan zoek ik dit filmpje op en weet ik weer dat het om passie gaat en niet om geld.

TEDO 3

Goede parodieën verschillen vaak niet zo veel van de werkelijkheid. Debiteuren Crediteuren, de Lullo’s, iedereen kent zo’n types. In Den Haag kende ze de New Kids al lang. Het zijn de jongens van TEDO 3 met een berucht verleden in de Haagse voetbalscene. De New Kids (weliswaar Brabants) zitten net zo dicht op de werkelijkheid als de anderen. Aangenaam; TEDO 3.

Toon Hermans


Nog wat nostalgie om de lijst af te sluiten. Toon.
De enige man die om zijn eigen grappen mag lachen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten