Pieter van den Heuvel


Mijn naam is Pieter van den Heuvel. Ik ben 25 jaar, Brabantse Amsterdammer en werkzaam als creatief bij een reclamebureau. In mijn vrije tijd kijk ik graag naar films, schrijf ik verhaaltjes en bedenk ik stomme producten met een leuke naam. Ook vind ik het leuk om mensen lastig te vallen met willekeurige dingen die ik op internet ben tegengekomen. Daarom vind ik het ook echt heel tof om mijn favoriete filmpjes op Nazomergasten te mogen delen! Ik heb geprobeerd een gezonde balans te zoeken tussen ‘persoonlijk’ en ‘vermakelijk’. Hierdoor zul je veel filmpjes waarschijnlijk al kennen en andere filmpjes liever overslaan. In beide gevallen, bedankt voor je tijd!

Patrick Watson – Great Escape

Deze muziekvideo voor Patrick Watson kwam ik een aantal jaren geleden tegen en staat nog steeds bovenaan mijn lijstje. Geanimeerd door Kathleen Weldon i.s.m. straatkunstenaar Alex Produkt bewijst het dat je zonder dure camera’s, crew, belichting, geld… toch een prachtige film kunt maken.

White stripes – Death letter

Tijdens een optreden van de White Stripes in Blackpool speelt Jack White zijn persoonlijke lievelingsnummer: een oud blues nummer van Son House. Met zijn slide gitaar speelt hij één van de beste gitaarsolo’s die ik op internet heb kunnen vinden.

Jacco’s film – Daan Bakker
Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.

Deze afstudeerfilm van Daan Bakker is echt fantastisch voor op de zondagmiddag. Jacco’s positieve kijk op de wereld zet een glimlach op je gezicht terwijl het tegelijkertijd ook heel zielig is.

Mrs Jones – Grolsch

De laatste tientallen jaren zijn er veel mooie commercials voorbij gekomen. Hele mooie. Toch zal deze voor mij altijd op nummer één staan. Toen ik ‘m voor het eerst in de bioscoop zag, volgens mij voorafgaand aan 007 Tomorrow Never Dies, besloot ik in de reclame te gaan werken.

The Mask

Naast mijn communievideo en wat zoetsappige Disney films was The Mask de enige videoband die we vroeger in huis hadden. Als ik koorts had, of gewoonweg niets beters te doen, keek ik deze film. Ik ken zonder te overdrijven elk woord uit mijn hoofd.

Film 1 – Martin de Thurah

Martin de Thurah is één van mijn lievelingsregisseurs. Zowel zijn muziekvideo’s als zijn commercials zien er altijd betoverend uit. Ook wanneer het slechte ideeën zijn. Een paar maanden geleden heeft hij voor een kledingmerk twee korte films geschoten. Dit was de eerste.

Vincent - Tim burton

Zo nu en dan vind ik het leuk om korte verhaaltjes te schrijven. Die hobby is begonnen na het zien van deze korte film. Vincent is het eerste werk dat Tim Burton voor Disney maakte. Na het afronden van deze animatie werd hij ontslagen omdat het ‘te duister’ was. Grappig dat hetzelfde bedrijf hem twintig jaar later zestig miljoen betaalde voor het even duistere Alice in Wonderland.

Jose Perez: The man from Xixes

Dit portret van relatief onbekende schilder Jose Perez kwam ik een paar dagen geleden tegen. Het raakte me omdat hij prachtige dingen creëert zonder de behoefte om het met anderen te delen. Hij schildert puur omdat hij graag mooie dingen maakt. Hij heeft geen website. Verkoopt zijn werk bijna niet. En ook deze video telt niet meer dan honderd views.

Tim Hetherington - Diary

Tim Hetherington was een journalist in oorlogsgebieden. Hij riskeerde zijn leven om ons een andere kant van de wereld te laten zien. Twee jaar geleden heeft hij een filmdagboek bijgehouden waarin hij laat zien hoe het is om als westerse journalist tussen twee werelden in te leven. Ik vond het erg intrigerend. Vooral omdat ik deze film tegenkwam na het lezen van een nieuwsbericht dat hij was overleven tijdens een mortieraanval in Libië.

Nobody beats the drum – Grindin

Een heerlijke en krankzinnige muziekvideo die je als ADHD’er beter niet kunt kijken. In het begin lijkt het een gewone geanimeerde clip, maar als je langer kijkt ontdek je dat het geheel met de hand is gemaakt. Veel respect voor het geduld van de maker: Rogier van der Zwaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten