Rogier de Reiger


Hoi, ik ben Rogier. Ik ben Art director bij ..,staat creative agency, creative director van Appelsap Fresh Music Festival (aanstaande zondag Oosterpark, koop een kaartje!) en professional twijfelaar.
Dit laatste is zowel voor mijn werk als bij het uitkiezen wat ik vanavond moet eten natuurlijk al een vrij dramatische eigenschap, maar vraag me om 10 filmpjes uit te zoeken en ik word dus helemáál gek, zo is gebleken. Hoe kan je zoveel geniale dingen NIET laten zien? De selectie was een kleine hel, maar uiteindelijk hier mijn lijst van 10. De meeste grappige dingen heb ik er meteen maar uitgegooid, die kent iedereen inmiddels wel, daar is Youtube ongeveer voor uitgevonden. Ik heb het redelijk persoonlijk gehouden, dingen die mij inspireren of waar ik direct iets mee te maken heb gehad. Hopelijk de moeite waard om helemaal uit te kijken. Bedankt, Tim. Dit was erg tof om te doen!


Stella Artois: DIAL HARD


Op YouTube heb je altijd eerst reclame, dus laten we daar nu ook mee beginnen. Een van mijn lievelings, een internet-filmpje voor Stella Artois, biermerk met een ijzersterke strategie en een serie jaloersmakende commercials. Ik hoop dat ze dit nog lang volhouden. She is a thing of beauty.

J Dilla - Fuck the Police live - Appelsap 2005, Amsterdam.


(Insluiten op verzoek uitgeschakeld, voor de video: KLIK)
De artiesten die aanstaande zondag op Appelsap staan kan je zelf wel opzoeken, dus hierbij een klassieker. Toen we met Appelsap een tijdje wat rustiger aan deden en ons een jaartje terugtrokken in de Sugar Factory om wat kleinere concerten en feestjes te doen, waren we er zeer op gebrand om Dilla voor een speciaal concert te boeken. Dat lukte, eerst zou hij ergens in september komen, maar door zijn ziekte werd het 3 december. Menno Mans had het anno nu vast nog wat beter gefilmd, maar de kippenvel is er niet minder om. 2 maanden later overleed Dilla aan de gevolgen van een nierziekte.

True romance

Twee titanen in een van de best geacteerde en geschreven scenes die ik ooit gezien heb. Dennis Hopper rest in peace.

Jay-Z & Timbaland in the studio

A genius at work. Jay komt even wat beats checken bij zijn homie Timbaland. Het hitje dat later door Luda ingezongen wordt, laat ie rustig aan zich voorbijgaan, maar let op zijn ogen als ie de beat daarna hoort. Waarschijnlijk keek ie ook zo toen ie Beyonce voor het eerst zag. The rest is history. Dit filmpje doet me trouwens ook denken aan de opkomst van het YouTube-tijdperk, waarin het steeds normaler begon te worden en makkelijker werd dat artiesten zich op deze manier, vrij ongeregisseerd aan het publiek lieten zien.

Kate Moss Casting Tape

She is a thing of beauty 2.

Mondo Leone - Cruxioin's a sa cidresa di Gianni Castri

Deze is voor mijn vriendinnetje. Zij zag Mondo Leone op Oerol. Een Nederlandse gast die korte filmpjes maakt over dingen die hem intrigeren en zelf de muziek eroverheen componeert en speelt. Deze gaat over de Italiaanse kok Gianni Castri uit Utrecht. De maker heeft bij het componeren van de muziek ook geluisterd naar de toonhoogte van zijn stem en het tempo waarin hij praat. Prachtig filmpje, dat maakt dat je meteen je laptop uit het raam wil gooien en alleen nog maar ravioli wil maken in Zuid-Italië.

Sopranos 2nd season opening scene

Samen met Mad Men en Six Feet Under is the Sopranos de beste serie ooit gemaakt in my opinion. Ik kan er elke scene van uitkiezen, maar deze is vrij compleet. De opening van seizoen 2, na een lange zomer wachten, doen we even een rondje 'wie is waar ook al weer mee bezig'. De prachtige muziek is natuurlijk van Frank Sinatra; ja, David Chase en de zijnen wisten wel hoe ze een nummertje uit moesten kiezen onder een scene.

Michael Jackson - Dangerous Tour 1992

Wat weinig mensen weten is dat ik als mannetje van 11 in 1992 twee keer op stage gestaan heb met de King of Pop. In elk land dat hij met zijn Dangerous Tour aandeed hadden ze een kinderkoor nodig voor het nummer 'Heal the World'. Ik zat toen op een jeugdtheaterschool en was dus een van de gelukkige kids die werden uitgekozen. Met dit vrij epische filmpje begon de show en die absolute gekte van het publiek in de Rotterdamse Kuip heb ik dus 2 keer vanaf de backstage en het podium meegemaakt. Dit filmpje laat meteen ook zien dat Michael Jackson de allergrootste ster ter wereld was, mocht de jongere kijker onder ons zich niet beseffen wat deze man allemaal teweeg heeft gebracht.

Arjan Ederveen - 30 minuten, Ron Selling

De man die parodieën maakte voordat het origineel bestond, zo geniaal. Moet gewoon in de lijst. Ik mis dit soort televisie tegenwoordig. Er worden regelmatig pogingen ondernomen om het niveau van Van Kooten & de Bie, Jiskefet en Arjan Ederveen te benaderen, maar zij die het proberen falen hopeloos. Dat is jammer, want het is heel goed voor je opvoeding, denk ik.

Ed van der Elksen - Mijn Amsterdam

Ik hou zielsveel van Amsterdam en als ik dit zie hou er nog veel meer van. Vervlogen tijden, waar weinig meer van over is. De stad waar je nu geen biertje meer voor de deur kan drinken tijdens een borrel zag er vroeger geweldig uit. Ed van der Elsken was de Sartorialist van zijn tijd. Dank aan hem voor het zo uitgebreid en prachtig documenteren van onze mooie stad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten