Ben Roelofs



Alweer 4e jaars student Advertising aan de Willem de Kooning Academie.

Ik heb een liefde voor de Nederlandse taal, een zwak voor poëzie en mooie woorden, betrap mezelf soms op het zijn van een spellingnazi, dicht, schrijf, klieder en pingel om een blij mens te zijn en te blijven. Daarnaast word ik met regelmaat steeds weer geraakt door de onverwachte magie van het eenvoudige alledaagse. Dat sfeertje proef je ook wel als je mijn lijstje van video’s bekijkt.


Ik ben Ben.

Dat ik met deze commercial open in deze reeks is niet zo gek. Op de middelbare school hoorde ik niks anders dan ‘ik ben Ben, ben jij? ha-ha’. Ik kon mezelf in die tijd nooit op een normale manier voorstellen. Soms nog steeds niet trouwens. Toch ben ik de kwaadste niet dit filmpje toch te noemen omdat het ook gewoon een topper is. De introductie voor de Ben campagne.

I am kloot - Proof

Dit is al jaren een van mijn favoriete videoclips. Bijzonder door zijn simpelheid waarin een man opgevrolijkt wordt door de zanger van I am Kloot. Een goed low budget voorbeeld. Wie weet is de acteur (Chris Eccleston ) een vriend van de band en deed hij het zelfs gratis. Het heeft in ieder geval een pracht van een clip opgeleverd.

U-Gene & Aardvarck - Born ready

Dit is nog zo’n heel goede videoclip die ook in één keer is opgenomen is. Hij is geschoten in de 572 meter lange St-Anna tunnel in Antwerpen. Op een gegeven moment wordt er een voetbal geschoten die de camera raakt, wat eigenlijk niet de bedoeling was. Je ziet de hoofdpersoon schrikken, maar glijdt daarna weer soepel terug in zijn rol.

Andy Mckee – Into the ocean

Hier wordt gespeeld op de lelijkste gitaar die ik ooit heb gezien. Maar Andy Mckee laat hem dan weer wel heerlijk klinken. De rest van zijn filmpjes zijn trouwens ook het bekijken waard, waaronder die van een heel fijne instrumentale Africa cover van Toto.

American beauty - Plastic bag

Een van de meest geniale films die ik gezien heb is ‘American beauty’. Het draait om de schijn ophouden versus je ware ik tonen. Proberen te voldoen aan het Amerikaanse ideaalbeeld maar er langzamerhand achter komen dat schoonheid in de kleinere, onverwachte dingen schuilt. Een van de figuren is Ricky Fitts (Wes Bentley) die in deze ontroerende scène zijn perceptie van schoonheid laat zien met zijn zelfgemaakte filmpje. Daarmee verovert hij ter plekke het hart van het meisje waarop hij verliefd is. Inclusief kippenvelmuziek van Thomas Newman.

Spinvis – Herfst en Nieuwegein


Ik ben al aardig wat jaartjes een groot Spinvis fan. Ik vind het fascinerend hoe hij de simpelste dingen uit het dagelijks leven extra kleur geeft en tot bijzonder weet te verheffen. Bij de openingszin uit het volgende nummer is het meteen raak. “De wind verzamelt stemmen en papier” Erg mooi en het gaat over een plek dicht bij huis: Nieuwegein.

Simon Vinkenoog – 80 prachtig


Zeg je Spinvis, dan zeg je Simon Vinkenoog. Simon was een meester in het gedicht die Spinvis menigmaal live bijstond en vol overgave zijn gedichten voordroeg. Niet lang na zijn 80e verjaardag overleed hij ondanks dat hij er in dit filmpje nog heel vitaal uitziet.

Als ik zo vrolijk en energiek oud kan worden als Simon, dan is zo oud worden niet zo’n straf. Het ga je goed Simon.

Ondoorbroken



Een autistische man die vasthoudt aan routines om zijn rust te waarborgen. Op het moment dat die routine doorbroken wordt zorgt zijn uitstapje voor een bijzonder moment.

Yip Yip

Ik kijk bijna geen tv. Maar als ik kijk en Sesamstraat komt voorbij, dan zap ik niet meer weg. Geniale meligheid waardoor ik na al die jaren nog altijd in een scheur kan liggen. Ik heb zelfs mijn veters leren strikken door Sesamstraat (nee, toen ik klein was). Zie hier een ander “educatief” hilarisch filmpje over de telefoon.

Cyriak’s animation mix

Als afsluiter een bizarre video van Cyriak die al aardig wat beelden heeft kunnen combineren tot vette animaties. Het heeft wel wat weg van Monty Python wat echt heldentelevisie was. Onder dit filmpje heeft hij ook een zelfgemaakte track gezet die lekker in je hoofd blijft hangen.

Dat was het dan.

Bedankt voor uw aandacht en:

´Look Closer´

1 opmerking: